Ikut Cakap Doktor

  • Wednesday, January 25, 2012
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Salam to all...

Am pleased to have u here, reading my first entry in my second blog..;-)

Nak citer pasal ape ye in first entry ni??

Mmmm, ok... Semalam kan, CNY, so biras (not beras yer .. hihi) yg dok kt kuala kangsar tu blk bcuti kt kampong… so sembang punye sembang, alang2 lama xjumpe kan tersembang la pasal penyakit kulit… Dia bgtau yg asben dia, merangkap adik ipar saya la tu, punya kulit yg memang kering, bersisik n kadang2 sampai berair bila digaru.. Then, saya terus terpikir ‘eh, ni dh macam kulit asben aku ni’.. hehe, dh memang diorng ni adik bradik kn..memang ler sikit sebanyak mesti share nye genetic tu..

Kemudian, biras saya ni bgtau, diorg g jumpe doc, then doc advise utk adik ipar saya tu amek vitamin C untuk penambahbaikan kulit dia.. So, diorg pun g la survey vitamin2 yg dijual kt farmasi… Survey punye survey punye survey, last2 diorg xbeli pun…hehehe.. Nak tau kenapa???

1. Vitamin yg dijual tu quite mahal (stelah dikira per unit price)
2. Texture vitamin tu lebih kurang sama je dengan vitamin yang saya jual

So, diorg pun amek keputusan untuk datang je kedai saya, beli je dengan saya… Wah, rezeki la saya kan.. Alhamdulillah… Dan syukur jugak, sbb saya pn dh tau mcmana nk tolong suami saya yg asik claim gatal2, asik garu2 je dia punye buku lali sampai berair n melecet.. Suh g jumpe doc xnak, memang degil.. so susah2, biar saya je la jadik doc kan…hehehe… Akn kupaksa dia telan vitamin C mulai hari ini…huhu…

Ok, jom citer pasal vitamin C…

Nape vitamin C ni penting dalam kehidupan kita???

Sebab…vitamin C ni banyak sangat fungsinya:-

1. Membina & membaiki – tulang, gigi, gusi & tisu penyambung (connective tissues)
2. Membentuk kolagen yang penting untuk menyambung struktur otot, tisu, tulang & cartilage (bahan yang menyelaputi sendi dalam tubuh) – untuk awet muda pn boleh ni…;-)
3. Memelihara saluran darah yang sihat
4. Paling penting sebagai kuasa penyembuh

Kat mana kita boleh dapat vitamin C??

Banyak… Antaranya …..








Buah Oren












Buah Betik











Buah Tomato







Kenapa amek suplemen sebagai pilihan?? Bukan ke kita bleh je amek vitamin C dlm diet harian???

Okeh, macam ni..

Vitamin C terlibat dalam banyak proses biokimia di peringkat sel. Setiap detik, badan kita perlu ada di dalamnya sel sebanyak 5000mg vitamin C. Kita akan sentiasa kekurangan kerana vitamin C sering digunakan dan mudah rosak. Sel-sel badan kita tidak boleh menghasilkan vitamin ini kerana kita tidak mempunyai enzim (gulano-lactone oxidase) untuk hasilkan vitamin C. Untuk dapatkan 5000 mg vitamin C kita perlu memakan 50 biji oren sehari kerana sebiji oren mengandungi 100 mg vitamin C.




Mengapa Mesti Vitamin C Shaklee??





>>> satu tablet bekalkan 500mg Vitamin C
>>> merupakan vitamin C pertama yang natural yang bertindak secara perlahan (sustained release)
>>> rumusan unik yang membenarkan pelepasan vitamin C secara perlahan & berterusan selam 5 jam (100mg/jam)





Apa yang lebih penting, vitamin C Shaklee adalah vitamin semulajadi (terhasil dari bahan2 semulajadi – hasil kisaran buah oren, lemon, grapefruit n macam2 lagi la).. Bukan vitamin sintetik yer ;-)

Xtau kat mana nk dapatkan Shaklee???

Senang je.. Hubungi saya melalui sms or call pun boleh – 019-9890707

Anda berhak mendapat konsultansi percuma dari saya ;-)

You Might Also Like

0 comments