Tuesday, 14 August 2012

Lecitin Sebagai Pembakar Lemak

Hmmm, raya dah nak dekat sangat dah. Bila raya, sangat pasti kebanyakan orang akan makan tak ingat dunia punya. Maklumla, dah puasa sebulan masing-masing makan macam nak balas dendam (macamlah sebulan tu tak makan langsung kan? hehe). Walaupun tabiat ni tersangat la salah, tapi masing-masing seperti merelakan diri tambahan pula dengan juadah yang pelbagai dan supersedap kan. Berat badan yang turun 2kg semasa, berpuasa, naik berlipat kali ganda selepas raya.. hehe...




Ni baru sikit....ada baaaaaaaaaaanyak lagi menanti masa raya ;-)
                                           


Ok, jadi sebagai alternate solution, jom kita sediakan lecitin sebagai teman semasa beraya nanti.

Fakta tentang lecitin, sebagai pe-nyah lemak.

Asasnya, lecithin berfungsi sebagai ‘pemecah lemak’ (fat emulsifier). Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.

Kandungan Lecithin :

  •     Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan kita tidak boleh      menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
  •     Kolin – satu komponen neurotransmitter.
  •     Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
  •     Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan.

Kegunaan Lecithin :

Sebenarnya, banyak lagi kegunaan lecitin selain dari pemecah lemak. Namun, dalam ruangan kali ni, kita cerita dulu kegunaan lecitin sebagai pembakar lemak.

  •     Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids).
  •     Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.
  •     Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
  •     Membantu kawal paras triglycerides.
  •     Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-  pembuluhan darah.
  •     Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.

 Tapi pastikan anda mengambil Lecitin selepas heavy meal(lunch/dinner)..bukan sebelum makan lunch/dinner yer ..kerana .pengambilan vitamin sebelum makan akan meningkatkan enzim metabolik… dimana anda akan cepat berasa lapar…. ..:-)

Jadi, tunggu apa lagi. Mari kita sama-sama menyingkirkan lemak berlebihan dengan Lecithin Shaklee.




Hubungi saya untuk mendapatkan harga istimewa bersempena raya!


No comments:

Post a Comment