Bahaya Sinaran UV Kepada Kulit

  • Monday, March 05, 2018
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Dulu-dulu la kan, saya berpendapat bahawa skincare ni hanyalah untuk 'orang-orang jangok' sahaja.. Yang jenis sempoi macam saya yang seketul lipstik pun takde ni tak perlu kot nak ber'skincare' bagai ni...
.
Tapi rupanya saya silap!
.
Ada 2 sebab yang buatkan saya tukar fikiran saya.
.
Pertama - tahu tak bahawa bumi kita semakin tua. Sinaran UV dah kurang penapis. Tembus direct kena kat kulit kita. Bahaya weiii... Sinaran UV boleh akibatkan kerosakan kulit tau.. Bukan setakat kerosakan kulit, tapi macam-macam lagi boleh jadi.
.
Dan, bahagian yang paling terdedah untuk terkena sinaran UV adalah muka. Kan?
.
Kedua - bila saya dah ada jeragat! Saya ni jenis yang memang tak pernah ada skincare. Tak pernah kisah tentang kulit. Jarang-jarang je naik jerawat, tu pun seketul dua je. Pendek kata, kulit saya tiada masalah.
.
Tapi tiba-tiba, saya mula perasan bahawa saya dah mula ada jeragat. Fuhhhh! It hurts me so much, sebab saya rasa confidence level saya untuk berhadapan dengan orang ramai menurun. It affects me!
.
Dan saya tahu, kalau saya terus biarkan je tanpa ambil kisah, it will be worse. So, sebelum keadaan menjadi semakin parah, saya kena wajibkan diri saya untuk ada skincare. 
.
Bukan untuk 'jangok', tapi sebab saya sayangkan diri saya. Sayangkan diri saya. Tak mahu confidence level saya merudum.
.
Tapi, nak pilih skincare pun kena hati-hati jugak tau.. Sekarang ni macam2 produk ada.. Oilih yang paling selamat.. Yang terbukti selamat..
.
Contohnya macam YOUTH Shaklee - 100% guaranteed free from any dangerous chemical.. Contohnya macam Paraben tu.. Ya lah amaun yang sikit memanglah dibenarkan.. Tapi kalau dah tiap2 hari dok tepek kat muka? Sebab tu, Shaklee ni, yang diragui tahap keselamatannya pun takde tau..
.
Kita nak elak dari bahaya UV, tapi dok guna bahan bahaya pulak.. Umpama kekuar dsri mulut harimau masuk ke mulut buaya.. Tak gitu? 


You Might Also Like

0 comments