Ikhtiar Seorang Isteri Untuk Rawat Buah Pinggang Suami Yang Bocor

  • Monday, April 11, 2016
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Orang cakap, kesetiaan seorang isteri itu teruji apabila suaminya sakit. Tapi bukan isteri je kot, kesetiaan suami pun sama jugak kan, teruji bila isterinya sakit. Bahkan, memang kesetiaan dan kesabaran kita teruji bila berdepan dengan orang yang kita sayang menderitai apa-apa penyakit.. Pahala berganda-ganda buat yang sedang diuji, insya Allah...



Puan Tinie Badri, seorang isteri yang menerima ujian Allah bilamana suaminya disahkan menghidap penyakit Nephrotic Syndrom iaitu buah pinggang bocor. 


Mungkin ramai yang tertanya-tanya, apa itu sebenarnya buiah pinggang bocor ni kan?


Jom kita tengok sikit berkaitan penyakit ni...


Apa Itu Nephrotic Syndrome?

Nephrotyc Syndrome adalah satu penyakit yang berkaitan dengan buah pinggang. Di dalam buah pinggang yang normal, glomeruli iaitu sejenis penapis halus di dalam buah pinggang, berfungsi untuk menghalang albumin (sejenis protein) daripada keluar ke dalam air kencing.
Di dalam Nephrotyc Syndrome, glomeruli atau penapis ini telah rosak atau bocor. Ini menyebabkan lebih daripada 3 gram protein terkeluar melalui air kencing di dalam masa 24 jam setiap hari daripada badan. Ini dipanggil PROTEINURIA. Ini menyebabkan badan kehilangan banyak protein.



Punca Masalah Nephrotic Syndrome

Biasanya, penyakit ini lebih banyak berlaku di kalangan kanak-kanak, berbanding orang dewasa. Walaubagaimanapun, penyebab kerosakan glomeruli ini kebanyakannya tidak diketahui (idiopathic). Namun, ada juga yang dibebakan oleh jankitan kuman dalam darah seperti siflis, juga penyakit autoantibodi seperli SLE (Systemic Lupus Erythematosus), penyakit darah sejak lahir seperti sickle cell disease dan juga kencing manis.

Apa Yang Berlaku Kepada Badan Pesakit Nephrotic Syndrome?

Apabila glomeruli gagal menapis, maka protein akan keluar melalui air kencing (PROTEINURIA) dan menyebabkan badan akan kehilangan banyak protein dari dalam darah (HYPOALBUMINEMIA). Kekurangan protein di dalam salur darah akan menyebabkan air keluar dari dalam salur darah ke dalam tisu badan. Ini menyebabkan kebengkakan muka, tangan dan kaki yang dipanggil EDEMA atau bengkak air. Hati juga mula menghasilkan lebih banyak lemak di dalam darah sebagai reaksi kehilangan protein, maka terjadilah HYPERLIPIDEMIA atau lemak berlebihan di dalam darah.


Risau jugak kan bila kita baca pasal penyakit ni.. Memang menggerunkan! Sekarang ni memang selalu sangat kan kita dengar cerita penyakit pelik2 ni.. HHmmm banyak faktor penyumbang kepada penyakit pelik2 sekarang ni... Mungkin...

Apapun, mari kita saksikan perkongsian daripada suami Puan Tini ni, yang Alhamdulillah dahpun sembuh daripada penyakit yang dideritainya... tiada lagi buah pinggang bocor...

Jom..





Perkongsian Puan Tinie di FB beliau..



Kalo kalian ada kenal sesiapa yang mempunyai masalah sama seperti suami Puan Tinie ni, ataupun anda atau ahli keluarga sendiri yang mengalami, dan berhajat untuk berikhtiar dengan Vivix, boleh terus tempah di sini..



Ataupun, boleh hubungi saya untuk konsultansi juga tempahan.

 Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu : Efie Muhamad 
(Shaklee ID 869620)
qayyumqaisa@gmail.com (e-mail)

Efie Muhamad (facebook)




You Might Also Like

0 comments