Bagaimana Saya Boleh Terjebak Dalam Shaklee?

  • Friday, November 04, 2016
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Hari ni tiba-tiba rasa nak bercerita sikit.. Bagaimana kisah saya dan Shaklee boleh bermula. Jeng jeng jeng hehehehe....
Saya konvo pada tahun 2006.. Alhamdulillah dah 10 tahun rupanya masa berlalu.. Cepat je kan.. Saya merupakan seorang graduan lulusan Ijazah Perakaunan dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Taman Ilmu Dan Budi.. Takdelah tergolong dalam pelajar pandai pun, tak dapat dean list pun, tapi CGPA 3++ jugaklah heheheh...


Universiti kebanggaan saya
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia - Taman Ilmu & Budi

Lepas je belajar, saya terus kerja dengan abang ipar saya.. Beliau ada syarikat sewaan canopy & marquee tent.. Syokkk kerja dengan beliau.. Jalan merata.. 1 semenanjung saya pusing.. Sorang2.. travel dengan kereta.. berminggu2 outstation, sampai sebulan pun ada.. makan tido memang kat hotel lah.. memang best!

2008 saya kahwin.. Still kerja dengan abg ipar lagi, tapi dah kurang sikitlah travel.. tak selincah masa anak dara dulu.. 3 bulan lepas kahwin, saya pindah dok terengganu.. kira macam jaga job kat sini, sebab kat terengganu banyak kontrak yang bos saya dapat..

2010 saya buat keputusan untuk bukak kedai pulak.. kedai pilihan ofkoslah barang2 ibu & baby.. macam trend kot masa tu.. ya lah, kita baru ada baby, pastu pulak opt to exclusive breastfeed anak2, so saya bukak kedai Mom 2 Moms.. kedai yang jual kelengkapan ibu menyusu..


Mom 2 Moms pada peringkat permulaan buka kedai

Namun, kedai tersebut tak bertahan lama.. 2013 terpaksa saya tutup kedai.. banyak faktor yang menyumbang ke arah terpaksanya tutup kedai tersebut.. ya, sayang sebenarnya tapi tiada pilihan lain.. kesilapan saya masa tu banyak kot..hahahah..

Berbisnes tanpa mentor - bila rasa lemas, tiada tempat nak merujuk
Overhead cost yang tinggi - takde buat costing betul2 masa nak bukak, main bukak je
Takde ilmu berniaga - rasa nak bukak terus buka, padahal ilmu apa pun takde
Cashflow ke laut - nama je lulusan Accounting, tapi akaun ke laut huhuhu

Banyak lagi lah kot kalo nak cerita.. Takpelah, kita jadikan ianya sebagai satu sejarah yang boleh mematangkan lagi diri kita kan..

Apa saya buat lepas tutup kedai?

Ya, dok rumah je jaga anak..

Tapi, bukan duduk saja2 tau.. Saya bina pendapatan saya sendiri dari rumah.. Bisnes yang tidak lagi memeningkan kepala macam saya bukak kedai tu..

Takde overhead cost yang kena tanggung bulan2.. Bukan sikit, beribu2 lemon hahaha...
Takde risau barang yang mereput kat kedai sebab tak laku..
Takde pening sebab arus fesyen dan barang2 jualan yang sangatlaaa cepat sampai tak terkejar..
Takde risau kedai kena pecah ke staff tak amanah ke..
Takde pening perihal tutup bukak kedai, susah nak kemana2..
Takde macam2 lagilahhh...

.
Sekarang, saya lebih seronok.. menikmati kerja dengan cara tersendiri..

Jadual kerja yang lebih fleksibel..
Anak-anak depan mata setiap masa..
Anak-anak yang sekolah, kita boleh jadik driver pickup anak kat sekolah.. tak payah risau nak kena naik bas ke apa..
Anak sakit demam, tak perlu risau nak kena apply cuti ke, nak berangkut ke kedai sebab kena jaga kedai ke.. duduk je rumah diam2..
Maklumlah, bila jadi mak-mak ni, bab anak memang dah jadi priority kita kan..
Masa arwah mak saya masih ada dulu pun, tak jadi masalah untuk saya temani dia ke appointment klinik saban bulan.. 


Sebab, masa kerja saya fleksibel.. Saya sendiri yang aturkan.. Bukan setakat fleksibel, automated pulak tu.. Dahhh sudah, fleksibel lah automated la apa kejadahnya la kan hihihi...

Kedai saya ni pulak, memang bukak 24 jam.. tak pernah tutup.. tapi tak payah risau pencuri masuk ke apa ke heheheh.. 

Apa kedai saya?

- BLOG (blog kesayangan saya ni lah - vitaminsaya)
- FB - (efie muhamad & vitaminsaya)
- IG - efie muhamad


Haaaa 3 kedai saya ada.. tanpa sebarang kos sewa pulak tu heheheheh...

Tapi, bukan senang nak senang tau.. saya ni memang buta IT.. blog apekejadah, saya taktau pun apa satu masa dulu.. Apa saya buat? Pergi kedai buku, cari buku ni - Step by Step Blogspot.. Ni lahh tokguru saya masa tu... hehehehe...So, korang kalo taktau jugak, boleh pergi kedai buku, cari buku macam buku saya ni hehehehe... Nak seribu daya, taknak satu dalih pun dah cukup kan 



Dan alhamdulillah, dah 4 tahun saya masih setia di sini.. ;-) 

Hanya bermodalkan RM75 sahaja (masa tu, sekarang RM80 termasuk GST), saya meraih pendapatan secara tetap 4 angka setiap bulan.
Hanya dari rumah..

Panjang berjela dah nampaknya ni.. Stoplah dulu ya.. Bye ;-)
.
Terima kasih sudi baca kisah saya...



Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)

Efie Muhamad 019-9890707



Efie Muhamad (facebook)

You Might Also Like

0 comments