Thursday, 3 November 2016

5 Sebab Kenapa Tubuh Kita Perlukan Makanan Tambahan

Bila cerita pasal keperluan vitamin ni, ada yang cakap..

"Alaaa, takpe.. cukuplah makan makanan yang sihat, dah ok dah"

"Saya dah makan sayur ulam semua, cukup dah keperluan vitamin dalam tubuh saya"

"Badan dah terlebih2 berat dah ni, maksudnya saya cukup dahla ni nutrisi"

Dan macam2 lagi lah yang orang cakap kan..

Padahal, tau tak sebenarnya, apa yang ada dalam makanan kita tu, mungkin sekadar makanan semata2.. sekadar memenuhkan perut yang lapar.. tapi nutrisi dah hilang entah ke mana..


Kenapa Kita PERLUKAN Vitamin?


Faktor Tanah


Tanah kita sekarang, dah tak sesubur tanah pada zaman datuk nenek moyang kita dulu.. Dengan masalah jerebunya, dengan pencemaran sisa kilang dan sebagainya, tanah kita dah jadi bertoksid. Ni belum masuk lagi kes2 GMO dan sebagainya tu.. Beras pun ada yg GMO tau... Huhhh mengerikan!


Proses Memasak

Proses memasak juga memungkinkan kehilangan zat makanan. Contohnya, haba yang panas merosakkan protein yang ada dalam ikan ke ayam ke yang kita masak tu. So, kita mungkin rasa kita makan ayam sebagai sumber protein, tapi sebenarnya protein dalam ayam tinggal berapa persen je lagi... Tak cukup untuk keperluan harian tubuh kita..


Kerap Makan di Luar
Rasanya fakta ni memang tak boleh kita nak sangkal. Kalo, tak, masakan kedai2 makan kat tepi jalan tu tumbuh macam cendawan lepas hujan kan. Banyak sangat. Sebab apa? Sebab permintaan yang tinggi. Ya lah, balik kerja dah pukul berapa, penat lagi so senang untuk tapau je ataupun makan je kat kedai siap2 baru balik rumah kan. Bila makan kat kedai ni, paham2lah betapa banyaknya bahan perisa MSG semua yang ada kat dalam makanan tu.

Kepelbagaian Makanan Terhad

Sepatutnya dalam pinggan kita tu ada karbohidrat, protein, serat & fiber kan. Dan portion yang sepatutnya bagaimana. Tapi cuba tengok hakikat apa yang ada dalam pinggan kita tu? Huhuhu... Dan lagi sekali, adakah karbohidrat @ serat @ fiber @ protein yang kita makan itu, adalah betul2 nutrisi yang kita perlukan. Ingat ya, kita zaman sekarang ni amatlah terdedah dengan segala proses cucuk mencucuk ni. Kalaulahhh kita boleh bela ikan ayam sendiri tanam sayur sendiri kan... GMO (genetically modified food sangatlah mengancam kita sekarang)





Gaya Hidup Tak Aktif

Pekerjaan kita sekarang jauh berbeza dari kerja orang2 zaman dahulu. Atuk nenek kita dulu, pikul cangkul berkebun bersawah ladang bagai kan. Memang gaya hidup sangat aktif; Kita sekarang, masa lebih banyak dihabiskan dengan mengadap komputer dan duduk di kerusi. Sebab tu, kita perlukan vitamin untuk menyahkan apa yang tak perlu dalam tubuh kita, dan dalam masa yang sama kita masih jugak kena cuba cari jalan untuk keluarkan peluh melalui bersenam.

Sebab tu, nak tak nak kita memang memerlukan suplemen untuk mengisi lompong2 yang ada dalam tubuh kita. Suplemen ni makanan tambahan, nama pun makanan tambahan, bukannya pengganti makanan. So, kena amalkan makan secara sihat dulu, amalkan cara hidup yang sihat dan ambil suplemen untuk menampung kekurangan nutrien.

Ok? 😍😍😍



Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)


Efie Muhamad 019-9890707


Efie Muhamad (facebook)


No comments:

Post a Comment