Anak Saya Dirasuk??

  • Sunday, April 08, 2012
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Ammar suka mengamuk. Itlah kenyataan yang saya perlu hadapi sekarang. Tension, stress, tertekan.... situasi tepat yang boleh menggambarkan perasaan saya sekarang. Dan semua itu, saya harus hadapinya berseorangan... Ohohoho.....

Tapi, saya harus tabah.. dan saya tau saya MEMANG kena tabah. Itulah cabaran menjadi ibu, membesarkan anak berseorangan. We are only become a complete family, during weekends, since my husband sedang sambung pelajaran dia di UITM Shah Alam.
Orang yang mengalami 'PJJ' ini tau la macamana perasaannya kan? Hehe... Tapi saya beruntung, walaupun saya berseorangan,tapi saya masih lagi dikelilingi oleh keluarga terdekat - keluarga sendiri n keluarga mertua, sentiasa di sisi saya
bila saya memerlukan. Bunch thanx to my all my luvly families.. Huhu..


Kenapa Ammar suka mengamuk sekarang?


Saya dapat merasakan diri dia tertekan oleh beberapa faktor.

1. Faktor Rumah

~ sebelum ini, saya tinggal bersama keluarga mertua. Jadi di sana, Ammar sebagai cucu sulung mendapat perhatian sepenuhnya oleh tok ayah, nenek, tok, n bapa saudara n mak saudaranya. Jadi, boleh dikatakan Ammar mendapat apa saja yang dia perlukan.
keadaan tersebut menjadikan dia seorang anak yang manja, dan suka mengarah2 orang untuk melakukan apa yang dia nak.

~ keadaan ini berubah bila kami berpindah. Ammar tidak lagi mempunyai orang2 yang memanjakan dia ( since saya seorang yang agak tegas...heheh). Apa yang dia nak, dia kena lakukan sendiri, dan dia juga agak kesunyian lantaran tiada lagi orang yang boleh melayan dia bermain.

2. Faktor Sekolah

~ bermula bulan ni - April, Ammar saya hantar ke sekolah. Sebelum ini, dia di rumah pengasuh, jadi tiada peraturan dan kawan2 pun tidak ramai. Jadi, di sekolah baru, suasana baru,kawan baru, ada cikgu ~ semua itu memberikan nilai tambah
dalam perubahan hidup Ammar sekarang.

Justeru, saya amat berharap agar Ammar dapat mengatasi segala perubahan itu dan menerimanya sebagai proses peralihan dalam hidupnya sekarang. Saya juga, sebagai ibu sentiasa mencari jalan dalam membantu mengatasi krisis kekeliruan Ammar
ini, dengan memberinya apa yang dia suka sekadar yang saya termampu.


Antaranya...


>>> Pelukan
~ ni memang saya biasa lakukan, sebab saya percaya cas2 positif akan mengalir dalam dirinya, kerana dia tau kita sayangkannya..


>>> Pujian
~ ini juga, terutama bila dia dah buat sesuatu yang baik memang terus saya puji. Kadang-kadang puji untuk mintak tolong pn ada... (bodek..hehehe)..

>>> School time
~ Ammar sangat suka dengan buku.. so saya sentiasa pastikan akan ada buku baru untuk dia..
(sila abaikan background view tu ok...heheh)







>>> Tolak troli (shopping...heheheh)
~ kami anak beranak memang suka shopping!! huhuhu...

Apapun, yang paling penting, saya percaya kelemahan rohani penawarnya juga adalah dengan menguatkan kembali rohani itu.. seboleh mungkin, saya akan ajak dia bersama2 semasa solat, mengaji bersama, berdoa bersama.. Besar harapan saya, agar dia menjadi anak soleh, yang membanggakan umi & abi dengan akhlaknya dewasa kelak...

Amin...


You Might Also Like

0 comments