Friday, 10 January 2014

Makan Sikit Tapi Tak Kurus-kurus? Ketahui Penyebabnya Di Sini.....

Pelik, tapi BENAR...

Rasanya, makan dah sikit... Nasi sekali je sehari, kadang 2 3 hari baru jumpa nasi. Malam-malam memang langsung tak sentuh nasi. Dah jadi enemy. Tapi, tak jugak kurus pun. Tension betullll.....

Ok, sebenarnya macam ni... Tak makan nasi tak semestinya kita akan kurus, kalau makanan yang kita ambil tu, mengandungi kalori yang lebih tinggi dari kalori yang kita ambil bila makan nasi. Maksudnya, makanan yang kita makan tu kita rasa makanan ringan je, tapi rupa-rupanya makanan tersebut mengandungi kalori tersembunyi yang begitu tinggi.

Ok, jom kita tengok contoh kat bawah...

SUP


Ok, sup memang makanan yang menyihatkan. Tapi cuba kita tengok dulu, jenis sup yang macamana yang kita makan.
Hakikatnya, bukan semua sup mengandungi rendah kalori. Sup berasaskan binatang empat kaki (sup daging, sup kambing, sup ekor) mengandungi kalori yang tinggi daripada lemak tepu binatang. Kalori daripada lemak tepu ini tidak menyihatkan, meskipun untuk mereka yang berniat untuk menaikkan berat badan.
 
BURGER  
 
Orang kata, jangan makan nasi, kerana nasi menggemukkan. Beralihlah kepada benda lain untuk makan malam, seperti burger ke. Tak pe, jangan risau, asalkan bukan nasi, awak tak gemuk punya!

Hakikatnya, tak nak sentuh jauh-jauh, cukuplah fokus kepada daging burger itu sahaja, ok? Sekeping daging burger (lembu) jenama Ramly mengandungi kalori bersih sebanyak 189kcal. Kebanyakan kalori tersembunyi daripada daging burger ini datang daripada lemak tepu (lemak sapi), iaitu kira-kira sebanyak 14g untuk sekeping patty. Kebiasaannya daging burger ini digoreng menggunakan mentega/planta (mentega yang murah juga mengandungi lemak tepu), sekiranya dibeli di luar. Itu belum dicampur dengan mayonis, sos, keju, dan bun burger tu lagi, yang sesetengahnya juga dimasak dan disapu mentega.

 
YONG TAU FOO
Sama macam kat atas, orang kata asalkan awak tak makan nasi untuk makan malam, awak boleh kurus punya. Makan sesuatu yang rebus-rebus seperti Yong Tau Foo ke, dah cukup…

Hakikatnya, kalori tersembunyi Yong Tau Foo terletak pada kuahnya; tinggi kandungan gula, dan juga mengandungi minyak (namun ini bergantung kepada resepi yang digunakan si penjual). Bayangkan anda menuang sebotol sos cili keatas sehidangan tauhu rebus, rasa-rasanya berani tak nak menghirup kuah Yong Tau Foo tu? Aku pernah lihat ada individu yang menghirup kuah Yong Tau Foo apabila tauhu-tauhu dan bebola yang lain sudah habis (ini kes Yong Tau Foo kuah banjir).
JAJAN (SNEK RINGAN)
Orang kata, alahhh setakat satu pek besar macam Twisties tu ape lah sangat. Dah la tak mengenyangkan, makan sambil tonton TV, sedar-sedar dah habis. Benda kecil je tu. Tak perlu risaulah kawan!
Hakikatnya, sebungkus pek besar Twisties mengandungi kira-kira 490kcal (suku daripada jumlah kalori purata yang kita perlukan dalam sehari). Dan siapa sangka, separuh daripada nilai kalori tersebut berasal daripada lemak! Oh ya, perumpamaan mudah, disebabkan satu pek besar Twisties mengandungi kira-kira 20g lemak, jumlah tersebut sebenarnya bersamaan dengan kira-kira 2 sudu besar minyak masak. Maka secara teorinya menghabiskan sebungkus besar pek Twisties adalah bersamaan dengan menghirup 2 sudu besar minyak masak. Tak percaya? Terpulanglah.

CAPATI

Orang kata, kalau nak sihat ketika makan di kedai mamak, silalah makan capati, kerana capati ni kurang berminyak. Jangan makan roti canai, kerana roti canai banyak minyak. Tak percaya? Tengoklah yang kilau-kilau pada permukaan roti canai tu.

Hakikatnya, ramai yang tak tahu capati sebenarnya adalah ‘pembohongan’ paling berjaya oleh pemilik kedai mamak kepada mereka yang meluahkan kata-kata di atas. Ya, capati sememangnya mengandungi kalori tersembunyi. Sesetengah capati menggunakan minyak sapi (lemak tepu) disamping mentega, dan di situlah terletaknya kalori tersembunyi yang ramai mungkin tidak mengetahuinya. Untuk pengetahuan semua, sekeping capati (100g) mengandungi jumlah kalori yang hampir sama sahaja dengan sekeping roti canai (100g), iaitu 300kcal.

Jadi, dah tau punca kenapa kita tak kurus-kurus??

Heheheh, nak makan boleh, tapi berwaspadalah. Kira kalori dulu sebelum makan tau (✿◠‿◠)
Nak diet & slim bersama SET SLIM SHAKLEE?
Boleh baca kat sini....
-------------------------------------------------------------------
Sekiranya anda perlukan suplemen Shaklee, anda boleh mendapatkannya dari saya, agen Shaklee Pasir Tumboh, Kota Bharu. Hubungi saya di 019-9890707. Bagi mereka yang tinggal jauh, saya gunakan khidmat PosLaju bagi penghantaran.
 

2 comments: