Thursday, 19 November 2015

Suplemen Tak Perlu Sebab Makan Dah Cukup?


Kerapkali, orang salah faham...



"Saya ni badan pun dah gemuk, tak perlu dah vitamin vitamin ni..."

"Alaaa makan dah cukup, kenapa nak kena vitamin jugak? Tak perlu dah kot..."

"Taknakla makan vitamin, nanti selera makan naik"

" Perlu ke ambil supplement? Orang dulu-dulu sihat je tanpa supplement..."



Haaaa, apakata kita cuba bandingkan kehidupan kita dengan kehidupan orang dulu-dulu.. Kenapa diorang boleh je sihat tanpa suplemen...

1. Dulu takde makanan rapu macam sekarang. Cuba tanya mak ayah kita, kecik2 dulu mereka ada makan tak makanan rapu macam kita sekarang ni? Mesti tak de kan?

2. Restoren makanan segera pun bukan jadi pilihan macam sekarang ni. Makan KFC, pizza pun mungkin setahun sekali. Kita sekarang hampir setiap minggu makan makanan segera.






3. Orang dulu banyak makan ulam, dan buah-buahan. Kita sekarang pun makan juga sayur dan buah, tapi banyak yang dah tercemar dengan pestisid dan sebagainya. Kalau yang organik pun, 10kali pikir belum tentu kita beli. Betul tak?

4. Ayam pula kita makan yang di suntik dan dipelihara dalam reban. Orang dulu makan ayam yang bebas (orang putih panggil free range chicken). yer dak?



5. Orang dulu kerja berat. Sentiasa berpeluh. Macam bersenam la kan. Kita pula kerja duduk je, dalam aircond plak tu. Memang gaya hidup kita sangat-sangat tak sihat...

6. Tu tak masuk lagi bab stress kerja.. Stress dengan bos lagi, stress dok hadap jem berjam-jam lagi... Stress pun boleh tingkatkan kadar radikal bebas yang menyumbang kanser dalam tubuh kita tau...




7. Nutrien dalam makanan boleh hilang melalui haba dari proses memasak kita.. contohnya Vitamin C dan protein, sangat sensitif dengan suhu yang tinggi.. Alih-alih dari 100 gram makanan yang kita makan, berapa sen je nutrien yang tinggal..

8. Jangan lupa, pengambilan ubat-ubatan juga menyumbang kepada berkuraangnya nutrisi dalam badan kita.

9. Alam sekitar sekarang dah tak sama macam zaman dulu-dulu. Dulu takde banyak kenderaan, takde banyak kilang.. Sekarang? Cuba bayangkan asap yang terhasil dari kenderaan dan kilang, yang kemudiannya kita sedut setiap hari.. Menakutkan! Penuh dengan toksid...



Kesimpulannya...




Itu sebab orang dulu sihat tak kena penyakit. Mereka dapat zat yang cukup daripada makanan. Kita pula dapat bahan pewarna dan perasa je.

Suplemen ni bertujuan mencukupkan, mengekalkan badan kita supaya sentiasa sihat (read: salah satu ikhtiar.. apapun setiap penyakit yang datang itu dari Allah, tugas kita untuk berusaha bukan berserah semata). Bila dah sakit, mungkin suplemen masa itu dah terlambat.

Sebab itu sekarang ramai muda-muda dah kena penyakit. Baru 2 3 hari lepas suami saya cerita ada kawan kepada kawan dia meninggal akibat serangan jantung. Umur baru 35 tahun (sebaya dengan suami).. huhuhu... Tapi memang tak pelik pun, selalu sangat kita tengok orang muda-muda zaman sekarang yang kena penyakit yang dulunya hanya menyerang orang yang dah tua kan.. Na'uzubillah...

Bila baca kajian-kajian begini, tengok statistik-statistik terkini, rasa terus insappp... Terus taknak culas makan vitamin dah.. Terus rasa nak amalkan pemakanan sihat.. Terus rasa nak amalkan gaya hidup sihat...

Jom korang!

Nak order Shaklee?

Nak jadi ahli Shaklee?

❤ Efie Muhamad ❤

SMS/Whatsapp: 019-9890707

No comments:

Post a Comment