Lelaki Berusia... Benarkah Masih Subur?

  • Saturday, November 15, 2014
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Sekiranya dalam artikel sebelum ini, kita telah bincangkan tentang betapa tahap kesuburan wanita merosot secara mendadak setelah berusia 35 tahun, maka kita turut tertanya-tanya apakah tahap kesuburan lelaki tidak menurun sebagaimana wanita. Benarkah lelaki berusia, masih berpeluang untuk menghamilkan wanita?

Jawapannya.......

YA & TIDAK!

Ya, kerana lelaki masih berpeluang untuk menghamilkan wanita walaupun di usia 60 tahun.

Tidak, kerana walaupun masih subur, tapi tahap kesuburan turut menurun seiring dengan usia.




Tahap kesuburan lelaki, menurun 3 peratus setiap tahun selepas mereka menjangkau usia 34 tahun. Semakin berusia, testis lelaki menjadi kecil, lembut dan isipadu, morfologi (bentuk) dan keupayaan sperma mulai menurun. Sperma menjadi sukar untuk berenang ke arah telur untuk bersenyawa. Tambahan pula, banyak bukti menunjukkan anak-anak daripada bapa yang berusia, lebih berisiko mendapat keabnormalan genetik dan masalah kesihatan jangka panjang yang lain. 



Cara Memperbaiki Masalah Kesuburan Lelaki


Ada beberapa perkara yang dapat dilakukan oleh si bapa, dalam memastikan kesuburan mereka berada pada tahap maksimum. 

Langkah pertama, DIET CONTROL.

Saiz pinggang lelaki, berkadaran songsang dengan tahap hormon seks lelaki (testosteron). Saiz pinggang berukuran 102cm (40 inci) ataupun lebih, juga membawa risiko penyakit jantung kepada lelaki. Maksudnya, pengaliran darah di dalam badan menjadi perlahan, termasuklah darah yang mengalir ke arah zakar (penis).

Selain itu, antara masalah yang mungkin dihadapi ialah tiub pancutan yang tersumbat dan pembesaran urat darah (varicoceles) di dalam buah zakar (scrotum). Namun, tak perlu bimbang sangat, kedua-dua keadaan ini masih mampu untuk dirawat. Berjumpalah dengan doktor, jangan segan.

Akhir sekali, legakan diri sendiri. Walaupun fakta menunjukkan tahap kesuburan lelaki menurun perlahan-lahan bersama usia, kebanyakan lelaki masih subur pada usia 60-an, ataupun lebih. Berbanding kaum wanita, di mana kesuburan mereka jatuh mendadak selepas melebihi usia 35 tahun. Terdapat kes yang lelaki masih mampu penjadi bapa di usia 70-an dan 80-an, walaupun mereka mungkin mengambil masa yang lebih lama, mungkin bertahun-tahun untuk menghamilkan isteri.

Bagaimana Suplemen Shaklee Membantu Sperma Menjadi Kuat Dan Gagah?


CoQHealth



CoQHealth Shaklee mengandungi CoEnzymeQ10 (CoQ10). 
CoQ10 ni merupakan nutrien larut lemat yang didapati di semua sel-sel badan. 
CoQ10 penting untuk penghasilan tenaga sel.

Sperma memerlukan tenaga untuk bergerak. Memandangkan sperma hanya hidup sekitar 3 hari (72 jam), maka sperma memerlukan tenaga yang banyak untuk cepat sampai ke destinasi (telur). Maka di sini, CoQ10 memainkan peranan yang sangat penting, iaitu membantu sperma memecut supaya cepat sampai ke destinasi.

 
Vitamin E Complex
 

 

Kajian menunjukkan Vitamin E dan Selenium dapat meningkatkan kesuburan. Ianya dapat membantu sperma bergerak menuju ke arah yang betul (ovum/telur). Takdelah dok berpusing-pusing tempat yang sama je kan. Ada energy lebih hasil makan CoQ10 pun tak guna jugak, kalo dok berpusing tempat sama memang tak sampai sampai bila-bila lah... heheheh...


 Zinc Complex




Bagi kesuburan lelaki, sperma mengandungi konsentrasi zink yang paling tinggi. Zink dapat meningkatkan bilangan sperma, motiliti sperma dan ciri-ciri fizikal sperma. Zinc juga dapat membantu mengurangkan pembesaran prostat dan turut membantu mengurangkan mati pucuk di kalangan lelaki.

Boleh baca di sini untuk informasi lanjut..

Set Subur Lelaki Macho

 Set Subur Shaklee: Tips Dapatkan Sperma Berkualiti


Jadi, jangan tunggu lama-lama...
Semakin lama kita tunggu, semakin rendah peluang untuk kita dapatkan anak..
Ambil tindakan sekarang, sebelum terlambat!

Efie
019-9890707

 

You Might Also Like

0 comments