Cara Mengawal Kencing Manis Semasa Hamil

  • Saturday, October 25, 2014
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Dalam artikel Kencing Manis Semasa Hamil, kita telah ketahui tentang ibu-ibu yang berisiko untuk menghidapi kencing manis atau juga lebih dikenali sebagai GDM (Gestational Diabetes Melitus) semasa hamil, walaupun sebelum mengandung ibu-ibu ini langsung tidak mengahadapi masalah ini. Antara ibu-ibu yang berisiko adalah ibu yang mempunyai sejarah keluarga terdekat yang mempunyai kencing manis, juga ibu-ibu obes yang mempunyai berat badan melebihi 80kg.


Cara Mengawal Kencing Manis



Sebenarnya, kunci kepada kencing manis adalah dengan kawalan pemakanan dan senaman. 

Ibu-ibu perlu mengehadkan pengambilan makanan kepada 20 hingga 25kcal/kg berat badan iaitu secara amnya lebih kurang 1800 hingga 2400 kcal.  Pengambilan serat adalah penting untuk mengekalkan rasa kenyang. Sayuran mesti diambil dengan banyak sementara jumlah pengambilan karbohidrat seperti nasi hendaklah dikurangkan. 




Pemakanan bergula mestilah dikurangkan. Minuman di dalam botol atau tin mestilah dielakkan kerana mengandungi terlalu banyak gula.


Senaman juga boleh membantu mengurangkan risiko kencing manis. Ibu-ibu boleh melakukan senaman dengan berjalan atau berenang. Ini dapat membantu mengawal kencing manis.


Rawatan Untuk Ibu Kencing Manis

Ibu-ibu yang mempunyai kencing manis semasa mengandung perlu mengawal kandungan gula  di dalam badan dengan menggunakan suntikan insulin. Kebiasaannya suntikan ini akan diberi tiga kali sehari untuk memastikan kandungan gula dalam badan stabil.


Doktor atau jururawat terlatih akan mengajar teknik suntikan insulin apabila rawatan diperlukan. Suntikan yang biasanya dilakukan di bawah bahagian tisu subkutaneus. Kawasan suntikan yang biasa ialah di bahagian hadapan paha atas dan di bahagian abdomen juga boleh dilakukan. Jangan bimbang, ibu-ibu boleh melakukannya, walaupun terasa ngeri dan kekok pada kali pertama.

Suplemen Shaklee Untuk Mengawal Kencing Manis Semasa Hamil

 



B-COMPLEX
✒ Penting dalam metabolisma gula & pembebasan tenaga kepada sel badan
✒ Membekalkan kesemua 8 jenis vitamin B yang diperlukan badan termasuk Asid Folik untuk pembentukan saraf tunjang bayi
 
VITALEA
✒ Membekalkan zinc yang diperlukan untuk membantu menghasilkan lebih banyak insulin
✒ Membekalkan 19 vitamin & mineral bagi memyokong tumbesaran bayi dan membantu kesihatan ibu hamil
  
OSTEMATRIX
✒ Membekalkan magnesium yang diperlukan oleh pesakit kencing manis (kurangnya magnesium merupakan antara punca kencing manis)
✒ Membekalkan 100% kalsium harian yang diperlukan untuk pembentukan tulang bayi dan menyokong tulang ibu
✒ Sumber kalsium, magnesium dan Vitamin D dapat membantu mengaktifkan pankreas untuk mengatasi masalah kencing manis
 
 Nak order set ini?
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=7dcb383d6623119ecdde0537f3a7f974
 
Atau boleh hubungi saya di sini...
 
 
 
 
 
 
 
 

You Might Also Like

0 comments