Wednesday, 19 July 2017

Petua Kurangkan Alahan Semasa Hamil


LEMBIK UMPAMA KAIN BURUK!


Siti Sofia risau. Patutlah, sejak akhir-akhir ini beliau selalu moody. Kerap rasa nak marah orang, kerap rasa sedih dengan tiba-tiba, dan-dan rasa nak menangis tanpa sebab dan sebagainya. Pendek kata, moody.


Rupa-rupanya, 2 garis yang jelas muncul di Urine Pregnancy Test itu menunjukkan bahawa beliau hamil. Bukan tak bersyukur, anak itu kan rezeki. Tapi, beliau resah memikirkan tentang alahan yang beliau alami, sewaktu hamil.



Semasa mengandungkan 2 orang anak sebelum ni, beliau alami alahan yang sangat teruk. Lembik, loya, mual, muntah entah berapa puluh kali sehari, dan tak boleh makan dan minum. Umpama kain buruk, begitulah kondisi badan beliau. Lemah tak bermaya. Dahlah jenis ber’angin’. Itu yang agaknya loya sangat tu, setiap kali mengandung.

Beliau gusar. Workload kat ofis banyak. Kerja-kerja tak pernah nak selesai. Ditambah pula dengan 2 putera beliau yang baru berusia 5 tahun dan 2 tahun, yang tengah nak melasak orang kata. Suami pulak kerja jauh. Hujung minggu baru dapat bersama.

Kusut fikiran beliau. Apa nak buat nak bagi kurang sikit alahan tu eh? Harapan beliau, sekurang-kurangnya, bila kurang alahan, beliau akan lebih kuat walaupun hamil.

Anis Yuhana, kawan beliau di ofis melihat keluh kesah yang dialami beliau.

“Kenapa dengan kau ni? Risau semacam je aku tengok?” Tegur Anis.

“ Aku baru dapat tahu aku pregnant Nis. Kau tahu lah kan aku kalo mengandung macam mana? Alahan teruk sangat. Dengan angin pus pus lagi dalam badan. Risau takut sampai kena admit ward lagi. Nanti, anak-anak aku tu cmane? Sape nak jaga?”

“Oooo gitu.. Ok macam ni. Apa kata kau cuba Peppermint Shaklee. Adik ipar aku macam kau jugak, alahan teruk. Bila dia ambil Peppermint ni, ok sikit dia cakap. Alahan ada lagi, tapi membantu la”

“Mahal tak Nis? Kalo mahal-mahal ni, aku tak berapa mampu.”

“Rasanya tak mahal sangat kot. Tak silap aku tak sampai RM50 pun. Aku ada sorang kawan, nama Efie yang jual Shaklee ni. Kau boleh tanya dia kot. Ni nombor phone dia. Nah, salin cepat! - 019-9890707”


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Adaptasi daripada kisah yang selalu ibu-ibu hamil alami..

Kesian sangat kan..

Dahla penat bawak perut, mabuk-loya-muntah lagi, makan pun takde selera, dengan anak-anak lain yang tengah melasak lagi. Kalo ada suami yang membantu di sisi, ok jugakla sikit. Tapi kalo yang jenis PJJ ke, takpun jenis yang suami tak-berapa-rajin nak membantu ke, takpun suami yang busy teramat 27 jam sehari ke... Memang haru.. Memang kesian...



Peppermint Ginger Plus Shaklee ni diformulasikan untuk membuang angin dalam badan. Ibu-ibu hamil ni, biasanya badan berangin. Bila angin, lagi la loya dan mabuk kan.






Nak order Peppermint Shaklee?

Klik kat sini terus..





Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)



Efie Muhamad (facebook)

No comments:

Post a Comment