Dulu Lain Sekarang Lain...

  • Friday, December 01, 2017
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Vitamin?
Suplemen?

Apa tu??? 


Hehehehehe....


Dulu, sebelum kenal Shaklee, saya memang tak kenal apa itu suplemen. Tak pernah amek pusing pun. Dan rasanya, memang ramai yang jenis macam saya je jugak kan.. hihi..


Ada la makan vitamin, tu pun masa mengandung. Ya la, setiap kali pergi check-up kan doktor bagi vitamin nak kena makan. Tu pun kadangkala ada jugak time culas tak makan. Syyyhhhh.... Hehehehe...

Ada jugak dengar rumours dulu-dulu..

Kita selalu dimomokkan dengan apa yang orang cakap..

"Jangan makan vitamin, nanti anak besar"

Hohohoho...


Padahal, kalau badan tak cukup nutrien lagi laaaa  bahaya. Boleh mendatangkan kecacatan kepada anak. Nauzubillah. In fact, makan vitamin ni bukan penyebab kepada anak dalam kandungan tu besar. Sebenarnya, pemakanan kita lah yang mendorong kepada berapa besar saiz anak tu. Juga, tengok keturunanan jugak kot. Kalau dah jenis keluarga yang besar-besar rangka badannya, maka agak mustahil untuk dapat anak yang kecik molek kan.


Ok, back to Shaklee..

treat disease




Dulu, makan pun memang tak pernah amek kisah. Processed food tu macam sosej ke nugget ke maggi ke apa2 jelah memang selalu je beli.. Macam dah jadi favourite pulak.. Bila ingat2 balik, huishhhh macam ngeri pulak rasanya...


Tapi, bila lepas berShaklee, saya mula mengambil kisah tentang betapa pentingnya kita amalkan makanan yang sihat. Sebab, apa yang kita makan itulah yang membentuk diri kita kan? 

Betul, kita tak sakit lagi sekarang, tapi sakit ni tak datang dalam masa sekarang. Serangan jantung, strok tu penyakit yang datang secara tiba-tiba. Bila ia datang, mungkin masa tu dah terlambat. Nauzubillah..



Tambah2 pulak, keluarga saya ni memang ada sejarah kena serangan jantung. Arwah ayah saya meninggal pada usia 49 tahun kerana serangan jantung. Arwah abang saya pun meninggal akibat serangan jantung, pada usia 47 tahun. Abang lagi sorang, pernah jalani pembedahan bypass jantung pada usia 39 tahun. Sangat muda lagi kan...

So, nak tak nak saya memang kena ambil berat apa yang saya makan. Ya, ada jugak sesekali makanlah jugak benda-benda gitu bila tekak teringin. Tapi sangat sesekali lah.. Sekadar lepaskan rasa teringin sekali sekala... Macam semalam rasa nak makan pizza kan, so layan je sekali sekala hehehe.... 

Suplemen pulak, Alhamdulilah memang sentiasa amalkan. Kami sekeluarga memang amalkan. Anak2 saya pun saya dah ajar diorang untuk amalkan pengambilan suplemen. Perubahan paling ketara bila diorang amalkan suplemen ni, dah jarang dah kena jangkitan demam ke selsema ke. Pastu masa kecik-kecik dulu memang selalu warded sebab asthma, sekarang dah takde lagi...

Alhamdulillah, kenal Shaklee, amalkan Shaklee ni dapat bantu saya sekeluarga jalani kehidupan yang lebih sihat.


So, let's come and be a part of Shaklee family <3

********************************


Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)
FB: Efie Muhamad (Founder TheVioletTeam)

You Might Also Like

0 comments