Kenali Apa itu Omega-3

  • Friday, February 08, 2013
  • By efie muhamad
  • 0 Comments


Omega 3 tergolong dalam kumpulan asid lemak tak tepu yang penting (essential unsaturated fatty acids) yang mempunyai ikatan karbon-karbon berkembar pada kedudukan n-3 iaitu pada hujung methyl dalam molekulnya. Oleh kerana itu ia digelar Omega 3.

Asid lemak mempunyai minyak-minyak penting yg diperlukan untuk menjamin kesihatan kerana tubuh kita tidak dapat menghasilkannya sendiri. Malah, ia juga boleh mengakibatkan kegagalan untuk berkembang, melainkan asid lemak ini hadir di dalam makanan yang diambil.

Asid lemak boleh ditemui di dalam ikan. Kajian nutrisi telah membuktikan bahawa minyak ikan amat kaya denagn asid lemak Omega-3, asid lemak inilah yang melindungi ikan-ikan laut dalam kerana ia mempunyai takat beku yang rendah dan membantu memanaskan ikan ketika berada di lautan yang paling sejuk. Ikan-ikan semestinya mati kebekuan sekiranya ketiadaan lapisan lemak ini.
Omega 3 terdiri daripada tiga jenis asid lemak utama iaitu:

1. Eicosa Pentanoic Acid (EPA)
2. Docosa Hexanoic Acid (DHA)
3. Alpha Linolenic Acid (ALA)


2 jenis komponen utama asid lemak Omega-3 ialah minyak yg diaktifkan secara  biologikal  – asid eicosopentaenoic (ERA) dan asid docosahexaenoic (DHA). EPA adalah penting di dalam mengurangkan risiko penyakit-penyakit kardiak dan peredaran, manakala DHA adalah struktur komponen yang penting untuk sistem saraf manusia

Keistimewaan Asid Lemak Omega-3 


1. Ia berupaya menarik molekul oksigen dengan berkesan kerana mempunyai struktur yang unik. Terma saintifik menerangkan keupayaan ini sebagai kecenderungan untuk menyebar. Ini membolehkannya mengangkut bahan-bahan seperti toksin ke atas permukaan kulit serta perkumuhan oleh usus, buah pinggang dan peparu.

2. Asid lemak Omega-3 adalah sedikit beralkali, di mana ia berupaya menghasilkan ikatan lemak yang membolehkan berlakunya pergerakan sehala  elektron, menyeberangi membran sel.









Perbezaan Shaklee OmegaGuard


  •  Merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi kesemua 7 jenis Asid Lemak Omega-3 semulajadi termasuklah EPA, DHA dan ALA.
  • Kebanyakan minyak ikan diekstrak melalui kaedah penyulingan bertekanan tinggi yang memusnahkan kebanyakan nutrien dan tidak mampu menapis kandungan logam yang membahayakan kesihatan.
  • Shaklee OmegaGuard diekstrak melalui penyulingan 3 peringkat yang berteknologi tinggi yang bukan sahaja mengekstrak asid lemak Omega 3 yang paling tulen malah menyingkirkan bahan-bahan logam berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenik dan lain-lain. Maka Shaklee OmegaGuard adalah minyak ikan yang paling tulen.
  • Tidak diekstrak dari hati minyak ikan yang mengandungi toksik.


 
Pilihan di tangan anda sekarang, samada memilih minyak ikan yang murah tapi tak pasti kualitinya, atau memilih OmegaGuard Shaklee yang dah terbukti selamat dan berkesan!

Hubungi saya untuk maklumat lanjut atau untuk penempahan anda di 019-9890707


You Might Also Like

0 comments