Tuesday, 10 December 2013

Bahaya Paraben Yang Mungkin Kita Tidak Sedar

Paraben...

Ramai yang tahu, namun ramai jugak yang masih belum tahu....

Jadi, mari kita ambil tahu....

Apakah Paraben?


Paraben adalah benzoic acid versi SINTETIK. Benzoic acid ni terhasil secara semulajadi dalam buah-buahan, namun apabila ia dihasilkan secara sintetik ia dipanggil paraben.

Paraben digunakan sebagai pengawet (persevative) dalam bahan-bahan seperti ubat, makananm kosmetik, sabun, syampu dan buat losyen jadi likat. Boleh cuba belek produk-produk yang kita gunakan di rumah; lipstik ke, bedak ke, losyen ke, deodorant ke, syampu ke ada tak perkataan-perkataan ni ➳ methylparaben, butylparaben, ethylparaben, benzylparaben, isobutylparaben, dan propylparaben. Kalo ada maknanya ada paraben la tu.....




Mengapa Paraben Berbahaya?


Food & Drug Administration (FDA) & industri mengkelaskan paraben sebagai SELAMAT jika digunakan dalam amaun tertentu.

Namun para penyelidik turut buat banyak kajian dan mendapati paraben adalah HORMONE DISTRUPTOR (ganggu hormone) & CARCINOGENE (punca kanser) walau diguna dlm kuantiti sedikit sebab ianya akan berkumpul dalam badan kita.
Parabens boleh menyerupai hormon estrogen, yang dikenali untuk memainkan peranan dalam pembangunan kanser payudara. Penyelidik telah menemui parabens dalam tumor payudara dan percaya terdapat hubungan antara parabens dan tumor.

Namun, bila penyelidik ni bagitau dekat industry, banyak syarikat yang tak amik pusing. Alah... sikit je.. bukan makan semangkuk paraben tu kan. Maka jadilah paraben itu kekal dalam pelbagai produk harian kegunaan kita.

So, bagi kita yang dah tau bagaimana Paraben ni boleh bawak kesan pada kesihatan kita, maka eloklah amek langkah berjaga-jaga. Minimumkan sebaik mungkin penggunaan paraben dalam apa yang kita dan keluarga kita gunakan.

Bagaimana dengan Produk Shaklee??


Dalam produk Shaklee  tiada paraben, walaupun ia adalah 'selamat dalam kuantiti sikit' as guaranteed by FDA & industrial standard. Kita taknak amik risiko atas kesihatan orang lain.

Apa kata kita sama-sama bertukar kepada 100% Shaklee & paraben-free, SLS-free, chemical free products. Untuk anak-anak, macam-macam kan produk bayi iklan kat TV tu tapi bila cek dia punya ingredients ada macam2. Paraben la, SLS la, fragrance la... hmmmm. 

Jadi, guna je basic H untuk anak-anak. Buat mandi, basuh CD & utk ke taska boleh guna produk-produk bayi yang organik tu. Tapi...... produk2 organik ni mahal.. Sebab tu la saya memang serius buat Shaklee. Dapat tolong orang, dalam masa yang sama dapat tolong diri sendiri dan keluarga dari penggunaan bahan kimia tahpape tu, insya Allah. Dan, bila betul-betul berniaga Shaklee dengan serius, akan dapat jana pendapatan so bila nak beli barang organik yang mahal tu pon tak terasa la sangat kan.

Semoga generasi berikutnya selamat dari kesan-kesan bahaya bahan-bahan kimia yg banyak dalam produk-produk moden sekarang ni.

Jadilah pengguna yang bijak....≧◠◡◠≦✌




 
-------------------------------------------------------------------
Sekiranya anda perlukan suplemen Shaklee, anda boleh mendapatkannya dari saya, agen Shaklee Pasir Tumboh, Kota Bharu. Bagi mereka yang tinggal jauh, saya gunakan khidmat PosLaju bagi penghantaran.
Boleh hubungi saya di 019-9890707 ;-)

.

No comments:

Post a Comment