Ketahui Punca Kurang Selera Makan

  • Wednesday, December 25, 2013
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Susah hati kerana kurang selera makan?
Badan semakin melidi, namun makan tetap tak lalu?


Punca Hilang Selera Makan


Sebenarnya, terdapat pelbagai faktor yang menyumbang ke arah hilangnya selera kita terhadap makanan. Antaranya, bilamana seseorang itu sedang mengalami penyakit yang kronik (kanser sebagai contoh), sering mengambil ubat-ubatan moden, kurang/tidak selera memakan sayur-sayuran dan sering sembelit. Ubat-ubatan moden seperti kemoterapi akan mengganggu fungsi hati dimana hati ialah organ utama yang membantu tubuh untuk proses detoksifikasi.

Perubatan tradisional Cina percaya gangguan fungsi hati akan menyebabkan gangguan selera dan penghadaman selain mengganggu ketenteraman minda. Mereka yang kerap mengalami sembelit sebenarnya dipercayai mengalami ganggu fungsi hati. Perasaan susah hati atau kemurungan juga menyumbang ke arah hilangnya selera makan.

Sesetengah orang yang mengalami demam selsema juga mudah mengalami kurang / hilang selera makan terhadap makanan. Selsema berpunca daripada keradangan menyebabkan seseorang kurang sensitifterhadap bau dan aroma makanan. Oleh sebab salah satu tarikan kepada selera makan adalah aromanya, maka selsema yang dialami dipercayai menyebabkan selera makan terganggu.

Penyalahgunaan dadah berjadual seperti amphetamine dan heroin juga boleh menyebabkan  hilangnya selera makan. Kekerapan mengambil ubatan seperti antibiotik dan kodein (terdapat dalam ubat batuk) juga boleh menyebabkan hilangnya selera makan.

Mereka yang mengidap penyakit HIV, hepatitis, Crohn (sejenis penyakit usus kerana keradangan) COPD (chronic obstructive pulmonary disease), sakit buah pinggang, nyanyuk, kegagalan jantung dan hipotirodism. Sesetengah wanita mengandung juga dikatakan boleh mengalami hilangnya selera makan.


Bagaimana Shaklee Dapat Membantu?



DTX COMPLEX

Ektrak daripada dandellion, kunyit dan articok yang terdapat dalam DTX Complex dapat menggalak pengeluaran bendalir hempedu dan membantu fungsi penghadaman , melancarkan fungsi hati dan meningkatkan selera makan. 

Juga mengandungi cendawan Ling Zhi. Menurut masyarakat Cina, cendawan mengandungi sejenis karbohidrat yang bersifat merangsang fungsi sistem imun disamping pelbagai sifat lain yang bermanfaat.






 
 ❦ MEALSHAKES

Mealshakes membekalkan 35% atau lebih nilai harian bagi 19 vitamin dan mineral yang penting. sumber yang kaya kalsium, fiber dan protein. 

Diperbuat daripada bahan semulajadi - buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya dan lactalbumin (sejenis susu) dan lain-lain. Lactalbumin adalah bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protein  yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam tubuh dari kanak-kanak hingga dewasa.

Rasanya juga vanilla yang sedap ;-)




Kesimpulannnya, kurang selera makan berpunca daripada pelbagai faktor.  Jika ia sekadar berpunca daripada pengambilan antibiotik atau sembelit, maka ia mudah untuk diatasi. Namun jika anda mengalami kurang selera makan secara berpanjangan tanpa diketahui penyebabnya, dan telahpun mengamalkan pelbagai tips dan suplemen, maka segeralah dapatkan pemeriksaan dari doktor.


-------------------------------------------------------------------
Sekiranya anda perlukan suplemen Shaklee, anda boleh mendapatkannya dari saya, agen Shaklee Pasir Tumboh, Kota Bharu. Bagi mereka yang tinggal jauh, saya gunakan khidmat PosLaju bagi penghantaran.
Boleh hubungi saya di 019-9890707 ;-)
 
 


You Might Also Like

0 comments