Vitamin E Sebagai Antioksidan yang Hebat Melawan Radikal Bebas

  • Saturday, June 21, 2014
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

90% masalah kesihatan atau penyakit adalah angkara radikal bebas.

Apa itu radikal bebas?

Radikal bebas adalah merupakan suatu molekul atau atom yang sangat tidak stabil karena memiliki satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan. Elektron tak berpasangan tersebut akan berusaha mencari electron lain untuk menjadi pasangannya. Jika elektron yang diambil menjadi pasangannya adalah electron dari molekul dalam sel-sel tubuh kita maka terjadilah perubahan dan penyebab kepada proses penuaan, atau lebih merbahaya lagi menjadi sel-sel kanser. 

 
Secara mudahnya, radikal bebas ialah bendasing yang wujud didalam sel-sel badan kita disebabkan oleh proses pengoksidanan semasa sel-sel badan kita menggunakan oksigen untuk menghasilkan tenaga.
Radikal bebas juga terhasil disebabkan oleh cara kehidupan yang tidak sihat dan  terdedah kepada persekitaran yang tidak bersih seperti pemakanan tidak seimbang (Makanan berlemak, bergoreng, hangus), bahan kimia toksik (racun serangga, dll), asap rokok, bahan awet, tekanan emosi(stress) dan sebagainya.

punca radikal bebas

Lama-kelamaan radikal bebas ini akan wujud secara berlebihan didalam badan kita yang akan membentuk toksid dan tanpa disedari memulakan tindak balas berantai secara mutasi yang akan memudaratkan sel-sel lain. Radikal bebas yang tidak terkawal ini akan menyebabkan pelbagai penyakit kronik diantaranya kanser, jantung, pereputan tulang, sakit sendi, alzheimer (nyanyuk), strok dan lain-lain lagi.

Untuk melawan radikal bebas ini, kita memerlukan ANTI-OKSIDAN.

Di sini, Vitamin E berfungsi sebagai ejen antioksidan yang hebat, yang berfungsi untuk membantu mencegah kerosakan sel daripada ancaman radikal bebas.
Bila kita tengok senarai punca radikal bebas tu, rasa memang kita tak boleh nak elak, kan? Punca radikal bebas ni memang rutin harian yang kita hadapi.  Sebab tu tubuh kita mudah lemah, mudah kena jangkitan virus dan kuman, kadar imunisasi tubuh rendah. Maka, tak hairanlah banyak penyakit mudah datang menyinggah. Kalau sekadar demam biasa-biasa ok lagi, yang takutnya penyakit-penyakit berbahaya seperti kanser ke, strok ke, serangan jantung ke… Nauzubillah…. Mintak dijauhkan…

fakta strok


  • Sebagai penghalang oksidasi, melindungi / mencegah kerosakan sel
  • Menyokong sistem imun. 
  • Merangsang bahagian yang penting dalam sistem perlindungan, menjadikan badan lebih berkesan menghalang jangkitan
  • Selenium yang terdapat dalam Vitamin E berperanan sebagai sebahagian daripada komponen glutation peroksida iaitu sejenis daripada keluarga enzim antioksidan.

antioksidan shaklee

Jangan tunggu bila keadaan dah tak terkawal, dah terlambat baru mula nak mencari jalan penyelesaian. Cegahlah sebelum terlambat, kerana mencegah itu lebih baik dari mengubat, kan?

Boleh call saya sekarang..   
iR Efie Muhamad 

ID Shaklee: 869620

019-9890707





You Might Also Like

0 comments