Kolestrol: Kenali Apa Itu Kolestrol Dan Fungsinya

  • Friday, July 19, 2013
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Kolestrol  ➳ satu perkataan yang biasa kita dengar. Majoriti besar menggolongkan kolestrol ini dalam konotasi yang negatif, tanpa memahami hakikat sebenar apa itu kolestrol.

Kolestrol merupakan senyawa lemak kompleks, dimana 80% dihasilkan dari dalam tubuh oleh hati dan 20% lagi dari luar tubuh (zat makanan).  Antara fungsi kolestrol adalah untuk membentuk dinding sel. Kolestrol yang berada dalam makanan harian kita dapat meningkatkan kadar kolestrol, namun selagi pengambilan ini seimbang dengan keperluan, maka ianya tidak mendatangkan masalah.

Kolestrol terhasil dari hati dan sumber makanan


Kolestrol tidak larut dalam cairan darah. Ianya perlu digabungkn dengan protein yang menjadi partikel (disebut sebagai lipoprotein) yang dianggap sebagai ‘pembawa’ kolestrol dalam darah.

Namun, kita perlu tahu, tidak semua kolestol itu tidak baik. Kolestrol dapat dikategorikan sebagai Low Density Lipoprotein (LDL) dan High Density Lipoprotein (HDL). LDL sering disebut sebagai kolestrol yang tidak baik kerana tingginya kadar LDL yang akan berpotensi terkumpul atau melekat pada dinding pembuluhnadi koroner, seterusnya meyebabkan penyumbatan aliran darah (aterosklerosis). Akibatnya, sukar bagi jantung untuk mengepam darah dan akhirnya menjadi gejala serangan jantung mendadak. Jika ianya berlaku di otak, maka akan menyebabkan strok dan lumpuh.  

Manakala HDL, atau kolestrol lipoprotein berkepadatan tinggi dikenali sebagai kolestrol baik. Peranan kolestrol HDL ialah membawa semual kolestrol buruk ke organ hati untuk pemprosesan lebih lanjut. Sebahagian darinya dengan kadar yang tinggi akan terlindung dari penyakit jantung, namun masih tetap berisiko untuk terkena penyakit jantung.

Bagaimana Omega Guard Shaklee Dapat Membantu?


Penggumpalan darah dan penutupan pembuluh nadi dapat dihindari melalui kerja prostasiklin, suatu zat yang dikeluarkan oleh dinding pembuluh darah. Prostasiklin dapat dibentuk oleh endotel (lapisan sel nipis di permukaan) di pembuluh darah jika tersedia bahan asalnya asid lemak omega-3. Omega-3 banyak terdapat dalam ikan laut, terutamanya bahagian di sekitar mata ikan. 

Ini dapat dibuktikan oleh hasil kajian epidemiologi terhadap penduduk Eskimo dan Okinawa  yang jarang mengalami serangan jantung koroner.

Shaklee Omega Guard diekstrak dari ikan laut air sejuk di perairan Negara Jepun. Ianya bukan dari minyak hati ikan semata, namun dari minyak keseluruhan ikan.  Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega-3 semulajadi termasuk EPA, DHA  dan ALA. Satu sajian Omega guard dapat membekalkan 905mg asid lemak Omega 3.  

Kenapa Harus Memilih Omega Guard Shaklee Berbanding Miyak Ikan yang Lain?


Kebanyakan pengusaha-pengusaha kilang menggunakan kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan . Namun kaedah ini bukan hanya akan memusnahkan sesetengah nutrient, malah tidak boleh menapis kandungan logam yang membahayakan kesihatan. Shaklee menggunakan kaedah ultratulen bergred farmaseutikal teknologi terkini untuk menghasilkan OmegaGuard. Ia dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietary tiga molekul untuk mengekstrak asid lemak Omega-3 yang paling tulebn dan paling semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenic, cadmium, dioksin dan polychlorinated biphenyl – sejenia bahan kimia industry yang sangat toksik.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
                                                                          


❤ Hanya jauhari yang mengenal manikam...❤
❤ Hanya yang terbaik mengenali minyak ikan yang terbaik ❤


..........................................................................................................
Sekiranya anda perlukan suplemen Shaklee, anda boleh mendapatkannya dari saya, agen Shaklee Pasir Tumboh, Kota Bharu atau dapatkan di kedai Mom 2 Moms milik saya, juga di Pasir Tumboh. Bagi mereka yang tinggal jauh, saya gunakan khidmat PosLaju bagi penghantaran.
Boleh hubungi saya di 019-9890707 ;-)

You Might Also Like

0 comments