Tips Untuk Kurangkan Kadar Kolestrol

  • Friday, July 19, 2013
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

 Kolestrol; satu nama yang tidak asing dalam bidang kesihatan. Bagi mereka yang belum mengetahui apa itu kolestol, juga bagaiman kolestrol berfungsi, boleh rujuk disini.

Terdapat pelbagai penyebab yang mendorong kepada pertambahan kolestrol dalam badan.  Kepelbagaian penyebab  ini walaubagaimanapun berasaskan dari 2 faktor yang utama.

Faktor yang Tidak Dapat Dikawal 


   Keturunan  ➳ Apabila ibubapa mempunyai kolestrol yang tinggi, maka kecenderungan untuk anak mendapatinya juga turut tinggi.

    Usia  ➳ Setelah melepasi usia 20, kolestrol seseorang itu cenderung untuk meningkat.

Faktor yang Dapat Dikawal 

 

☑ Pemakanan yang tidak sihat, penuh dengan lemak tepu seperti mentega, biskut dan makanan segera
☑ Obesiti
☑ Kurang bersenam
☑ Merokok
☑ Gaya hidup yang tidak sihat
☑ Stress

Suplemen Bagi Mengurangkan Kadar Kolestrol


Selain daripada mengubah faktor yang dapat dikawal diatas, pemakanan tambahan juga dapat membantu mengurangkan kadar kolestrol dalam badan.

Minyak ikan shaklee


Minyak ikan yang terhasil dari ikan laut dalam ini, dapat membantu megurangka kadar kolestrol dalam badan. Ianya dapat menurunkan kadar trigliserid 65% dan kolestrol LDL (kolestrol jahat), mengawal masalah obesity serta membantu mengurangkan risiko sakit jantung.


 Lecitin bertindak sebagai pembersih salurdarah, membantu mengemulsi lemak, kolestrol dan trigliserid dalam tubuh. Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).



Menghalang oksidasi LDL oleh radikal bebas. Vitamin E Shaklee lengkap dengan selenium merupakan antioksidan semulajadi yang dapat menghalang pengoksidaan kolestrol LDL.
 
 Garlic dapat menurunkan kadar kolestrol LDL, trigliserid dan kelikatan darah, mengurangkan pembekuan darah, meningkatkan HDL, melindungi jantung dan menghalang strok dan penyakit koronari.

..........................................................................................................
Sekiranya anda perlukan suplemen Shaklee, anda boleh mendapatkannya dari saya, agen Shaklee Pasir Tumboh, Kota Bharu atau dapatkan di kedai Mom 2 Moms milik saya, juga di Pasir Tumboh. Bagi mereka yang tinggal jauh, saya gunakan khidmat PosLaju bagi penghantaran.
Boleh hubungi saya di 019-9890707 ;-)

You Might Also Like

0 comments