Sunday, 14 May 2017

Tips Hati Tenang Tanpa Gundah Gulana

Hidup kat dunia ni, penuh dengan segala pancaroba. Banyak ujian yang kita hadapi. Ujian dari sudut keluarga, mungkin juga ujian dari segi kewangan, ataupun ujian kesihatan dan macam-macam jenis lagi lah ujian.

Satu yang kita kena ingat. Ujian itu salah satu cara untuk kita jadi lebih matang. Untuk kita jadi lebih berpengalaman. Dan yang paling penting, ujian datang untuk kita lebih mendekatkan diri dengan pencipta kita, Yang Maha Kuasa. Mungkin juga, kita kekurangan amalan rohani, sebab itu hati kita tak tenang.

Maka, perbanyakkan solat, banyakkan mengaji, banyakkan berzikir. Nescaya hati kita akan lebih tenang, walaupun apa jua dugaan yang mendatang.

Selain daripada itu, antara punca hati dan jiwa kita tak tenang juga adalah kerana badan dan otak kita yang kekurangan nutrisi. Bila badan kita tak cukup nutrisi, minda kita boleh jadi lemau. Badan kita boleh jadi lemah. Maka efeknya, hati pun tak berapa nak ceria. Rasa serabut. Rasa longlai. Rasa gelisah. Rasa serabut.




Ada beberapa cadangan vitamin, untuk kita ambil bagi memenuhi nutrisi badan kita, bagi mendapatkan hati dan jiwa yang lebih tenang.


Vitamin-vitamin B 
Vitamin B seperti asid folik berfungsi membina sel-sel otak yang baru serta menyokong fungsi serotonin.

Omega-3 
18% daripada berat otak kita adalah terdiri dari omega-3.
Kekurangan Omega-3 memberi kesan besar kepada mood, kawalan tekanan serta ingatan.

Vitamin D
Biasa kita dengar Vitamin D bagus untuk tulang, untuk penyerapan kalsium secara optimum kan? 
Sebenarnya Vitamin D juga sangat diperlukan untuk otak menjalankan fungsinya dengan baik.

Asid Amino 
Kekurangan asid amino menjadikan seseorang tidak dapat mengawal perasaan, kurang motivasi, terlalu beremosi, depresi



Bagaimana nak dapatkan Vitamin-vitamin ini?

Ada 2 cara. 

Boleh klik je butang eSell di bawah ini, untuk order secara terus dengan Shaklee.



Ataupun, boleh hubungi saya untuk tempahan.



Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)



Efie Muhamad (facebook)

No comments:

Post a Comment