Stop Stressing, Start Living!

  • Thursday, February 15, 2018
  • By efie muhamad
  • 0 Comments


Duduk rumah sebagai seorang surirumah, yang hari-harinya mengadap bakul baju kotor untuk dibasuh, baju basah untuk dijemur dan baju kering untuk dilipat - adakalanya membosankan.. Berkawan pulak dengan dinding.. Nasib baiklah ada budak kecik 2 orang ni, dapat jugaklah hiburkan hati... Hehehehe..

Takdelah stress sangat pun, sebab saya suka duduk rumah.. Tapi biasalah, bila lalui rutin yang sama setiap hari, adakalanya bosan jugak kan..

So, bila agak-agak dah nak stress tu, apa saya selalu buat?

Capai kunci kereta, angkut anak-anak gi shopping barang dapur. Hahaha senang je terapi jiwa saya ni. Perempuan kot. Dapat window shopping pun dah lega dah. 

Adakalanya kami pergi taman ke, pergi jogging ke. Bila tengok anak-anak berlari riang, hati rasa gembira. Dapat pulak jogging keluarkan peluh, rasa beban yang ada dalam kepala terbang keluar. Hmmm tapi tu la, lama jugak dah ni tak pergi jogging. Kena adjust balik jadual harian ni.

Haaa lagi satu, saya pernah cerita jugak ni. Kadang-kadang tu, baking pun dapat hilangkan stress jugak. Tapi, bab ni kena tengok mood. Kalau mood takde pun, tak jadi jugak membaking tu. Kalau mood datang, tak cukup bahan-bahan nak membaking pun kita tetap godek jugak sampai jadi.

Lagi satu cara saya hilangkan stress - dengan buat kerja-kerja Shaklee. Biasanya, bila buat kerja, cuba untuk siapkan to-do-list yang panjang berjela tu, hati saya akan makin tenang. Sebab saya tahu, kerja-kerja saya 'on the way' untuk siap. Kalau tak, dahlah tengah stress, tambah pulak dok fikir kerja-kerja yang tak siap dan makin bertambah hari demi hari tu kan.

Lepas tu, kalau dapat Staycation pun bagus untuk release stress ni. Keluar daripada kebiasaan kita. Kalau hari-hari dok mengadap dinding kat rumah, kali ni kita hadap dinding kat hotel ke resort ke syok jugak kan. Kalau tak dapat nak staycation pun, at least bawak anak-anak jalan tepi pantai ke, pergi mandi kolam kat mana-mana ke - pun best jugak.

Haiiihh, banyak jugak kan cara saya nak kurangkan stress sebenarnya ni. 

Lagi satu yang paling penting - ambil wudhuk dan solatlah. Ambil Quran dan mengajilah. Tadah tangan dan berdoalah. Adulah kepada Yang Maha Mendengar. Pasti jiwa kita akan tenang.

Cubalah...


****************************

Nak order Shaklee?



Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)

FB: Efie Muhamad (Founder TheVioletTeam)

You Might Also Like

0 comments