Amalan Terbaik Semasa Hamil

TAHNIAH, ANDA MENGANDUNG!!




Mengandung merupakan satu anugerah dari Allah, yang tidak ternilai buat setiap pasangan suami isteri. Berita kehamilan seharusnya disambut dengan memanjatkan seribu kesyukuran, dan berusahalah menjaga kandungan dengan sebaiknya.

Bagi mereka yang baru merancang untuk hamil, pastikan kita menjadi ibu yang bijak dan mempunyai pengetahuan yang cukup sebagai persediaan sebelum menempuh masa menjadi seorang ibu yang sebenarnya. Dan, sebaik-baik ilmu adalah pengalaman dan amalan. Justeru, banyakkan bertanya kepada mereka yang lebih berpengalaman dari kita samada mengenai amalan yang harus dilakukan semasa hamil, semasa berpantang, cara mendidik anak dan segala ilmu keibubapaan yang lain.

Seawal mengandung, banyakkanlah amalan yang dianjurkan dalam Islam seperti membaca Al-Quran, berzikir dan bersolat hajat. Amalkan pemakanan yang baik dan bersih serta halal lagi suci. Ingatlah, apa yang kita makan akan sampai kepada bayi kita dan mengalir dalam darah dagingnya. Suami pula perlu memastikan makanan yang dimakan oleh isteri adalah daripada sumber yang bersih dan halal, juga berkhasiat.

Antara surah-surah yang menjadi saranan untuk amalan sepanjang tempoh kehamilan adalah seperti berikut.

Surah Yusuf - untuk anak yang cantik rupa dan akhlak
• Surah Luqman – untuk anak yang cerdik
• Surah Yaasin – untuk anak yang teguh hati dan tidak terpengaruh dengan maksiat
• Surah Maryam – untuk memudahkan bersalin
• Surah al-Hujurat – untuk membanyakkan susu ibu dan sebagainya.

Namun, janganlah cukup hanya dengan amalkan surah-surah ini semata-mata. Sebaiknya, bacalah keseluruhan Al-Quran, sebaiknya sempat dikhatamkan semasa hamil. Surah-surah di atas jadikan kelaziman.

Pada waktu begini, jauhi atau buangkan terus amalan negatif seperti menghisap rokok, minum minuman keras (minuman keras adalah haram bagi Muslim) atau tidur lewat malam. Waktu mengandung adalah waktu yang baik untuk menyusun semula kehidupan kita demi bayi kita yang bakal lahir.

Ramai yang tidak menyedari, tetapi peranan bapa sangat penting pada waktu-waktu yang adakalanya sukar ini. Waktu tiga bulan pertama, merupakan detik paling sukar bagi kebanyakan ibu hami . Alhamdulillah, saya tidak melalui pengalaman ini. Tiada alahan, tiada muntah (boleh dikira dengan jari) hanya loya-loya ringan, dan melalui tempoh kehamilan sama seperti orang yang tidak hamil. Cuma mungkin kerap penat. Itu sahaja. Maka ibu-ibu yang tabah menghadapinya sememangnya seorang ibu yang hebat. Jadi, perubahan mood, perubahan selera, loya dan muntah, ditambah pula dengan bebanan dan tekanan kerja benar-benar menguji kesabaran, bukan saja kepada sang ibu, juga sang suami. Maka, dorongan, kasih sayang dan kefahaman amat diharapkan pada waktu-waktu begini.

Selamat menjalani waktu-waktu yang indah sebagai seorang ibu. Bersyukurlah dengan kurniaan Ilahi. lalui waktu mengandung dengan penuh kesabaran dan keimanan. Semoga bakal dikurniai cahayamata yang soleh dan solehah.



 Testimoni SET HAMIL SHAKLEE 

❤ Tak penat walaupun berpuasa semasa hamil ❤ 


Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Makcik ni...


 Testimoni SET PANTANG SHAKLEE 

❤ Tiada lagi sembelit yang menyeksakan semasa pantang ❤ 


Ibu Muda Ini Serik Nak Beranak Lagi Sbb Seksa Pantang. Apa Yg Buat Dia Berubah?


Testimoni SET MENYUSU SHAKLEE UNTUK ANAK

 PRAMATANG
 
❤ Susu meriah, bekalan untuk anak dalam NICU ❤ 


Menyusu Anak Pramatang Memang Mencabar, Apa Yg Perlu BUAT?

..........................................................................................................
Sekiranya anda perlukan suplemen Shaklee, anda boleh mendapatkannya dari saya, agen Shaklee Pasir Tumboh, Kota Bharu atau dapatkan di kedai Mom 2 Moms milik saya, juga di Pasir Tumboh. Bagi mereka yang tinggal jauh, saya gunakan khidmat PosLaju bagi penghantaran.

Boleh hubungi saya di 019-9890707 ;-)

You Might Also Like

0 comments