Tuesday, 15 July 2014

4 Cara Kuruskan Badan Selepas Bersalin

Kehamilan memang sesuatu yang sangat indah. Namun, bentuk badan yang terhasil sepanjang proses kehamilan, boleh menjadi igauan ngeri buat ramai kaum ibu. Ramai yang mengadu, rata-rata mereka dahpun 'lost shape' selepas bersalin. Menggeleber, selulit di sana sini. Badan yang persis model semasa zaman anak dara hanya tinggal kenangan. Sebab itu, ramai yang mencari cara dan petua untuk kuruskan badan selepas bersalin.

cara kuruskan badan selepas bersalin

Cara Untuk Kuruskan Badan Selepas Bersalin

Berikut merupakan beberapa tips yang boleh diamalkan untuk turunkan berat badan selepas bersalin....                           


Badan kita seringkali keliru, samada lapar atau dahaga. Bila sebenarnya dahaga, tapi kita makan kerana menyangkakan kita sedang lapar, maka itu menjadikan bekalan kalori untuk tubuh kita berlebihan. Minumlah air banyak-banyak, walaupun kita tidak haus. Air yang mencukupi juga membantu tubuh kita menghasilkan susu yang secukupnya untuk bayi kita.

2. Amalkan Senaman Ringkas

Ramai orang salah faham, merasakan selepas bersalin (dalam pantang terutamanya) tak boleh melakukan senaman. Padahal, senaman kegel boleh dimulakan seawal hari pertama selepas bersalin. Kegel penting untuk mengetatkan kembali otot lantai pelvik selepas bersalin. Ia dilakukan dengan mengetatkan otot yang digunakan semasa membuang air kecil. Senaman ini mudah kerana boleh dilakukan di mana-mana tanpa sesiapa mengetahuinya. Ia juga boleh dilakukan sekali bersama pelvic tilts, yang juga berfungsi untuk mengempiskan perut dan mengerjakan otot punggung.

senaman selepas bersalin


3. Susukan Anak dengan Susu Badan

Menyusu anak dengan susu badan, dapat membantu membakar sehingga 500 kalori sehari. Banyak tu. Sebab itu, kita tengok para ibu yang menyusukan anak dengan susu badan, berat badan tetap maintain walaupun kerap makan. Jadi, sekiranya ibu-ibu ini ingi n menurunkan berat badan mereka, maka kurangkan pengambilan kalori harian yang diambil. Cadangan: 1500-1800 kalori sehari.


4. Banyakkan Makanan Tinggi Protein

Makin banyak protein yang kita makan, makin banyak kalori yang terbakar. Kutipan dari Journal of the American College of Nutrition 2004 berdasarkan penelitian Thomas L. Halton dan Frank B. Hu, MD, PhD, diet tinggi protein terbukti meningkatkan efek thermogenesis serta rasa kenyang dibanding diet dengan kandungan protein yang lebih rendah. 



Bagaimana Shaklee Dapat Membantu?



Lecithin

Membantu menguraikan lemak-lemak tepu di dalam badan kepada molekul-molekul yang lebih kecil supaya senang untuk diangkut keluar. Lecitin juga mengandungi kolin yang penting untuk daya ingatan otak kita. Lepas bersalin, kan banyak sel-sel badan kita terputus. Nanti takdelah apa-apa je lupaaaaa manjang. Hehehe....


Alfalfa berfungsi sebagai detoks. Alfalfa lah yang mengangkut keluar lemak-lemak yang telah dipecahkan tadi, keluar dari badan kita. Alfalfa juga berfungsi sebagai milk booster bagi penghasilan susu badan. Kira 2 in 1 la ni. Kurus dapat, susu badan pun  melimpah ruah insya Allah.


Esp ni sangat tinggi kandungan protein. Protein yang tinggi membantu badan untuk rasa kenyang lebih lama, di samping menyumbang kepada keperluan protein yang terkomposisi dalam susu badan kita. Tak hairan, mereka yang sering mengambil ESP, senang untuk kurus. ESP juga membantu memudarkan parut-parut stretch mark yang terhasil sepanjang proses kehamilan.


 Untuk Set Berpantang pula, boleh saksikan video yang sangat menarik ni.. Ibu muda ni, hampir-hampir taknak anak lagi dah, sebab tak tahan dengan sembelit teruk selepas bersalin.. Tapi, apa yang buat dia berubah? 


Jom saksikan video superb ni...





Untuk order, boleh

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=89dddcba3bee579371daaadab524fc84


Ataupun hubungi saya di sini..


No comments:

Post a Comment