5 Punca Anak Kerap Demam

  • Saturday, November 18, 2017
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Dalam satu grup mak-mak di Facebook yang saya join, kerapkali mak-mak bertanyakan pendapat ramai tentang vitamin yang patut diamalkan untuk anak-anak, bagi menguatkan sistem imun tubuh diorang supaya tak mudah untuk terkena jangkitan penyakit.

Kebanyakan anak-anak duduk nursery. Maklumlah, bila duduk nursery ni, virus mula rajin datang nak menyinggah. Kejap-kejap kena demam, kejap-kejap selsema, kejap-kejap batuk. Itu belum kira lagi penyakit berjangkit yang sampai nak kena kuarantin segala, macam Chicken Pox ataupun HFMD.

Kenapa Anak-Anak Mudah Jatuh Sakit?


Secara amnya, bila anak-anak mudah sakit ni, sistem imun tubuh diorang tak kuat. Ada pelbagai faktor yang mendorong kepada punca lemahnya sistem imun tubuh anak-anak ni.




1.Cerewet Makan


Anak-anak biasanya memilih makanan. Nak yang sedap-sedap dan selalunya makanan yang kurang sihat lah. Makanan seperti sayuran & ulaman, buah-buahan dan makanan sihat yang lain kadang tolak tepi je. Yang diorang lebih gemar kek + donat + burger + pizza + air kotak dan yang sewaktu dengannya lah. Anak saya pun macam tu jugak. Memang kena pantau lebih. Kadang ada time kena paksa untuk bagi diorang makan sayur.

Bila cerewet makan ni, akan menyebabkan kepada terjadinya masalah skurvi, pertumbuhan terbantut, anak mudah hilang fokus dan lemahnya sistem imun tubuh.

2. Anak Terlalu Manja


Terlalu manja ni maksudnya segalanya dahpun tersedia kat diorang. Macam kita dulu-dulu, semua benda macam nak kena buat sendiri kan. Tapi berbeza dengan anak-anak sekarang, kebanyakan dahpun ada depan mata.

3. Gaya Hidup Berubah


KAlau dulu, kebanyakan permainan anak-anak adalah jenis outdoor. Berpeluh. Main lompat ketinting, main bola, main sorok-sorok dan macam-macam permainan lagi yang dahpun ditelan zaman. Bila badan keluarkan peluh, badan akan bertambah sihat.

Namun zaman sekarang, masa lebih banyak dihabiskan di dalam rumah. Main game, tengok TV, layan internet dan sebagainya. Zaman memang dah berubah. Mungkin diorang ni nak je main kat luar, tapi tak berpeluang. Kita sebagai mak ayah ni kerja, so masa sangat terbatas untuk bawak diorang main kat luar. Nak biarkan je diorang kelaur main sendiri, memang tak la kan. Sangat bahaya.

4. Makanan Segera Mengganti Makanan Sihat



Kebanyakan daripada kita sekarang, jarang masak kat rumah. Maklumlah, balik kerja sampai rumah dah malam. Kalau nak masak, memang tak sempat. Dengan anak-anak lagi, dengan perut yang dah lapar lagi. So, senangnya tapau je. Beli makanan yang dah siap. Ataupun beli fastfood. 

Jadi, makanan yang dibeli ni, sebenarnya sangat tinggi bahan penambah perisa. Bahan ini, boleh mengakibatkan imun tubuh kita semakin lemah.


5. Pencemaran


Selain daripada itu juga, keadaaan persekitaran kita juga dah tak sesihat zaman dulu. Dengan asap dari kilang, asap kenderaan dan sebagainya boleh mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan kepada kita seperti asthma, elergik, cepat letih dan penat serta sesak nafas.

Vitamin Shaklee Untuk Anak


Mealshakes


✔ Mengandungi 19 vitamin dan mineral yang diperlukan
✔ Mengandungi 9 asid amino perlu
✔ Sumber terbaik untuk fiber dan protein
✔ Kaya dengan kalsium
✔ Indeks glisemiks yang rendah






Ostematrix

Sumber kalsium yang lengkap dengan magnesium dan vitamin D bagi penyerapan yang optimum dalam badan.







OmegaGuard

Minyak ikan yang telah menjalani proses sulingan 3 molekul berperingkat bagi menjamin minyak ikan Shaklee ni bebas daripada logam berat dan pencemaran lain, mencegah oksidasi dan lemak trans juga meminimumkan bau dan rasa ikan.






B-Complex

Badan tidak mampu menghasilkan vitamin B. Dalam B-Complex Shaklee ini, mengandungi kesemua jenis vitamin B yang badan perlukan (8 jenis). B-Complex diformulakan dengan sistem penyerapan bioaktif berpaten.


Performance Drink




Dapatkan vitamin untuk anak-anak kita melalui link eSell di bawah ini.


Untuk konsultansi, boleh hubungi saya


Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)

FB: Efie Muhamad (Founder TheVioletTeam)

Wassap: 
 http://efieshaklee.wasap.my


Efie Muhamad (facebook)

You Might Also Like

0 comments