Makanan Yang Tinggi Kalsium Untuk Ibu Hamil

  • Monday, November 13, 2017
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Ada kawan saya dulu, selalu sangat risau bila dia hamil sebab dia ni jenis tak minum susu. Memang tak minum susu langsung. (Susu yang kita cakap kat sini bukan susu pekat ya, sebab susu pekat tu bukanlah 'susu' pun sebenarnya).

Kawan saya ni, susu tepung tak minum - susu segar tak minum - dan minuman yang ada rasa susu pun dia memang reject terus. memang fobia betul dia dengan susu ni. Agaknya kalo bawak susu dekat dengan dia pun dah boleh muntah kot. Haha..

Sebenarnya, ada je makanan yang tinggi kalsium dan bagus dimakan bukan sahaja semasa kita hamil, bahkan masa biasa-biasa je pun. Sebab, bila usia kita meningkat, kadar kalsium dalam tulang kita akan berkurangan. Sedangkan, badan kita dapat hasilkan kalsium sendiri. Mesti nak kena ambil dari luar. Dari diet. Dari pemakanan kita.

Contoh Makanan Tinggi Kalsium





Tapi kan, untuk dapatkan kalsium yang cukup untuk tubuh kita, harus diambil dalam kuantiti yang sangat banyak. Tubuh kita perlukan 1000mg kalsium sehari. Itu kadar orang biasa. Kalau masa hamil ataupun menyusu, kena ambil sehingga 1200mg kalsium sehari.




Contohnya, kita kena makan 4 oz Cheese untuk dapatkan 1000mg kalsium setiap hari. Masalahnya, kita kena ambil kira juga jumlah kalori yang ada dalam makanan tersebut. Tak boleh nak makan banyak jugak kan. Lagi pula, harga pun mahal jugak. Kalau setiap hari nak kena makan, hadoiiii boleh botak kepala ni hihihi...

Lagi satu, bila kita ambil kalsium, kita kena juga ambil bersama Magnesium dan Vitamin D  secara serentak. Barulah kalsium dapat diserap dengan baik dalam badan kita.

Ostematrix Shaklee


Ostematrix Shaklee bukan sahaja mengandungi kalsium, bahkan juga turut mengandungi Magnesium dan Vitamin D yang penting untuk penyerapan kalsium secara optimum dalam badan. 



Untuk ibu hamil, biasanya ramai yang turut mengalami masalah sembelit dan juga kejang kaki masa hamil. Ostematrix juga dapat membantu mengatasi masalah yang biasa kita hadapai masa hamil ni. Serius, best sangat bila dapat makan Ostematrix masa hamil. Sangat-sangat membantu. 





Ostematrix memang bukan sekadar kalsium!


Untuk order, boleh klik kat eSell ni.





Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)

FB: Efie Muhamad (Founder Violet)

Wassap: 
 http://efieshaklee.wasap.my


Efie Muhamad (facebook)

You Might Also Like

0 comments