7 Tips Untuk Memikat Hati Pelanggan

  • Saturday, January 20, 2018
  • By efie muhamad
  • 0 Comments


Bila kita terjebak dalam bisnes, maka kita akan dapat pelanggan dan juga pembeli.

Ada beza tau antara pelanggan dan pembeli ni.

Pelanggan ni adalah sesiapa sahaja yang datang pada kita, dan berminat dengan barang dagangan kita. Namun, pelanggan tak semestinya membeli. Namun, pembeli semestinya pelanggan..


So, mana yang lebih penting?

Of course dua-dua penting, namun yang lebih penting adalah pembeli.

Jadi, lebih mudah untuk retain existing customer, berbanding cari yang baru. Maksudnya, senarai customer yang kita dah ada – buat database (either hardcopy or softcopy), jaga betul-betul this existing customer. Sebab, lebih senang untuk kita jual produk yang seterusnya kepada customer sedia ada, berbanding mencari customer baru untuk menjual.





7 Tips Memikat Hati Customer


1. Yakin


Kita sendiri kena yakin dengan produk yang kita jual. Kalau kita sendiri tak yakin, macamana kita nak yakinkan customer dan seterusnya jual produk tu. Macam kami yang jual Shaklee ni, kami beruntung sebab memang produk yang sah-sah dah ada kajian dan siap ada landmark study lagi.

2. Ayat kena power


Kena pandai mengayat. Janganlah guna bahasa skema macam dalam buku teks. Guna bahasa santai dan mudah mesra. Mudah faham. Jangan bila customer tanya apa-apa, kita pun tepeklah panjang berjela karangan yang kita copy kat mana-mana. Customer taknak macam tu. Make a 2 ways communication.


3. Konsep 3T



Taaruf: Kenali sasaran pelanggan kita. Kalau nak jual Pam Susu, takkanlah kita promote dekat remaja lelaki umur 15 tahun kan?


Tafahum: Kenal apa masalah pelanggan. Bila dia tanya nak beli Vit C – kita tanyalah kenapa nak beli vitamin C. Kalau dia cakap ada resdung – tanyalah sejak bila, kronik ke tak, pernah jumpa doctor ke tak. Dalam masa yang sama, kita mungkin boleh perkenalkan lagi vitamin lain yang ada dalam Set Resdung.


Takaful : help each other. In the end of the process, kita dah bantu customer untuk selesaikan masalah dia, dalam masa yang sama customer pun dah bantu kita dengan close deal. Win-win situation.

4. Jangan Bajet Tahu Semua


Bagus untuk kita tahu banyak benda, tapi tak bagus untuk kita buat-buat tahu semua benda. Ada sesetengah customer ni, dia saje nak test, padahal dia dah tahu pun. So, bila kita buat-buat tahu dengan jawab soalan dia tu, itu memang checkmate lah kat kita. Bila kita tak tahu, cakap je tak tahu. Adakalanya, itu akan tambahkan lagi kredit dekat kita. Bagitau kat customer – maaf saya kurang pasti. Saya akan refer dekat yang lebih arif dan saya akan bagitau encik kemudian.


5. Be Friend




Bina hubungan. Kita kena jadi kawan dengan diorang. Add friend kat FB, selalu komen kat status-status diorang ke, puji gambar anak diorang ke, apa-apa jelah yang boleh bina hubungan  antara kita dan diorang. Selalu tanya khabar, wish birthday, wish perayaan ke etc. 


6. Beri Lebih


Customer suka kalau dia dapat lebih dari apa yang dia beli. Bagilah free gift kat diorang. Contohnya, customer tu ada anak ke - bagilah hadiah sepit rambut ke. Tak semestinya yang mahal, beli kat kedai RM2 pun boleh. Price doesnt matter, tapi effort kita tu yg bernilai..


Macam saya yang jual Shaklee ni, saya suka jugak bagi cara makan vitamin yang saya buat khas untuk diorang. Contohnya macam ni..




7. Branding


Ramai yang dah jual Shaklee kan. So, kat sinilah pentingnya untuk kami tonjolkan diri kita. 

Biar bila sebut pasal Team Violet contohnya, terus orang teringat kat saya (>‿◠)✌
Biar bila sebut Pengedar Shaklee Kota Bharu, terus orang teringat kat saya... (>‿◠)✌
Biar bila orang sebut Set Hamil Shaklee, terus orang teringat kat saya...
(>‿◠)✌

Kan best kalau macam tu... Hehehehe...



******************************

Untuk dapatkan vitamin Shaklee, boleh hubungi terus Ejen Shaklee dari TheVioletTeam yang berhampiran dengan lokasi anda. kami mempunyai pengalaman selama lebih 5 tahun dalam Shaklee, dan turut mendapat bimbingan nasihat terus daripada doktor perubatan.

Pengedar Shaklee Kota Bharu: COD Kota Bharu / Kubang Kerian / Bachok
Pengedar Shaklee Pengkalan Chepa: COD Kota Bharu / Kubang Kerian / Pengkalan Chepa
Pengedar Shaklee Semenyih : COD Semenyih / Ampang
Pengedar Shaklee Putrajaya : COD Semenyih / Putrajaya / Kajang
Pengedar Shaklee Kota Samarahan : COD Farley Kota Samarahan
Pengedar Shaklee Singai : COD Singai / Pasar Bau / Malihah / MJC /Kota Padawan
Pengedar Shaklee Bintulu : COD Bandar Bintulu / Kidurong / Bt 5- Bt 10 Jalan Bintulu-Miri
Pengedar Shaklee Kuching : COD Kuching
Pengedar Shaklee Kajang: COD Kajang / Bangi / Kuala Lumpur
Pengedar Shaklee Bayan Baru : COD Bayan Baru / Bayan Lepas
Pengedar Shaklee Bukit Mertajam : COD Bandar Perda / Bukit Mertajam
Pengedar Shaklee Terengganu : COD Kemasek / Kerteh / Kijal

Untuk konsultansi vitamin Shaklee, boleh hubungi saya..


Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)

FB: Efie Muhamad (Founder TheVioletTeam)

You Might Also Like

0 comments