Sunday, 9 April 2017

Nak Kulit Cantik, Gebu, MULUS Tanpa Kesan Sampingan LANGSUNG?

Lately, banyak la kisah-kisah menyeramkan yang kita dengar kan. Especially bab-bab skincare ni. Ya, lah, semua orang nak cantik. Takde orang yang taknak cantik kotttt.. Sebab tu, produk yang macam cendawan tumbuh selepas hujan di Malaysia ni adalah antaranya produk kecantikan / produk kosmetik.

2 hari lepas, 1 akhbar di Brunei ada siarkan 3 jenis produk yang baru kena banned. Sebabnya, dalam produk tersebut ada bahan kimia yang merbahaya. Dan yang menakutkan, produk tu memang glemer, dan raaaaaamai sangat orang guna.




Produk yang dicemari bahan bahaya dan terlarang menurut Kementerian Kesihatan Brunei ialah seperti berikut:
1) Tati Skincare Night Cream (mengandungi Merkuri)

2) Lyanaz Beauty Care Magic Night Cream (mengandungi Merkuri)
3) Tati Skincare Treatment (mengandungi Hydroquinone & Tretinoin)
4) Moleek Skincare Day Cream (mengandungi Merkuri) - dinyatakan dalam Media Permata Brunei

Tapi kan, sebenarnya ada banyak lagi produk yang turut mengandungi bahan berbahaya ni. 

Berikut merupakan senarai yang saya rujuk pada Page Cawangan Penguatkuasaaan Farmasi Negeri Kelantan



Banyak kan?
Dan kebanyakannya, memang ada dijual di toko-toko jamu di pasaraya, ataupun kat pasar-pasar tani pun ada jugak saya tengok yang jual. Memang banyak.


Biasanyanya, produk kosmetik yang dicampurpalsu ini bertujuan untuk membuktikan keberkesanan produk yang dijual di mana pengguna akan mendapatkan kesan yang dijanjikan dalam masa yang singkat. 

Contohnya, hydroquinone dan merkuri biasanya ditambah ke dalam produk pemutih kulit untuk mendapatkan kulit yang lebih cerah atau merawat masalah pigmentasi kulit manakala tretinoin dan antibiotik ditambah ke dalam produk kosmetik untuk merawat masalah kulit berjerawat. 

Pengguna yang membeli dan menggunakan produk kosmetik yang dicampurpalsu akan berasa teruja dengan kesan yang dialami dan seterusnya akan kerap membeli produk tersebut.


Apa Pilihan Buat Kita?


Sifir saya, begini. 
Guna produk yang memang dah terbukti selamat, dan disokong dengan ujian-ujian klinikal. Bukan cakap-cakap ataupun testimoni-testimoni. Sebab, kalo sekadar cakap-cakap ataupun testiomin ni, sape-sape pun boleh buat kan? So, kita cari fakta, dan testimoni tu kita boleh ambil kira sebagai sokongan.

Pilihan saya, pastilah Set Nutriwhite & Enfuselle Shaklee.

Sebab memang dah sah-sah SELAMAT!




Boleh jugak rujuk panduan memilih skincare kat sini.


Untuk order Set Skincare Nutriwhite mahupun Enfuselle ni , boleh hubungi saya..



Pengedar Sah Shaklee Kota Bharu (ID: 869620)

Efie Muhamad 019-9890707


Efie Muhamad (facebook)

No comments:

Post a Comment