Sunday, 8 February 2015

Gigi Reput Tulang Rapuh Bila Tak Cukup Kalsium!

Ada seorang sahabat saya, dia suka like status saya kat FB, terutamanya bila saya buat perkongsian mengenai kepentingan ataupun akibat apabila kekurangan kalsium. Padahal, dia sendiri tak makan suplemen, takut nak telan pil besar-besar katanya.. heheheh...

Saya takutkan dia, search gambar gigi reput kat Google, kemudian saya tag beliau...

Hehehe cantik tak?


Hehehe saja je saya bergurau dengan sahabat sendiri... gurau senda tu kan penyegar jiwa, asalkan kita tak berlebihan dalam bergurau...

Sebenarnya, kawan saya tu, walaupun dia tak makan suplemen semua ni, tapi dia tetap dapat sumber kalsium dari susu kambing, kurma dan makanan-makanan lain.. Takde masalah pun sebenarnya.. Ok je.. Cuma, kita tak dapat tau la samada cukup atau tak bekalan kalsium setiap hari, sejajar dengan keperluan kalsium harian ibu-ibu hamil iaitu sekitar 1000-1200mg kalsium.. Itu je..

Akibat Tak Cukup Kalsium

Paling utama yang boleh dikaitkan dengan kekurangan kalsium ialah masalah yang berkaitan dengan tulang atau gigi lah...


Tambahan pula, kadar kepadatan tulang akan mula menurun bila seseorang itu melebihi umur 30 tahun. So, macam saya ni, yang tengah hamil pada usia 30++ ni, memang sangat memerlukan kalsium tambahan untuk menggantikan kalsium dalam badan yang dahpun diambil bayi.

Kalaupun tak hamil ataupun menyusu, kita wanita tetap akan kehilangan kalsium melalui aliran darah haid setiap bulan. Cuba bayangkan bagaimana keadaan tulang kita, sekiranya kehilangan ini tak berganti? Kesiannnn kat tulang kita kan...


Sumber Makanan Tinggi Kalsium


 Seperti yang saya bagitau awal-awal tadi, kita tetap boleh dapatkan sumber kalsium dari sumber makanan harian kita, tak semestinya hanya melalui vitamin tambahan. Kat bawah ni merupakan jenis-jenis makanan yang tinggi kandungan kalsium. Amalkan makanan ini dalam diet seharian kita untuk dapatkan bekalan kalsium yang cukup.

 

Namun, kita tetap kena makan makanan ni dengan banyakkkk sangat setiap hari, untuk mencukupkan keperluan kalsium harian tubuh kita.

Contohnya, 1 tablet Ostematrix Shaklee bersamaan dengan 1 gelas susu tinggi kalsium bersamaan dengan 80 biji badam (200mg kalsium). Itu baru 1 tablet Ostematrix, sedangkan yang kita ibu-ibu hamil perlukan setiap hari adalah 5 tablet Ostematrix (1200mg kalsium). So,sekiranya kita hanya dapatkan sumber kalsium dari badam sahaja, maknanya kita kena amek 400 biji badam SETIAP HARI!



Hohoho, saya memang tak mampu kot nak makan badam setiap hari sebanyak tu.. Sebab tu lah saya pilih untuk amalkan Ostematrix je setiap hari. Badan pun rasa segar bertenaga, kejang kaki pun berkurang, sembelit semasa hamil pun takde. Alhamdulillah...

Kalo anda pun tak mampu seperti saya, dan risaukan tentang bekalan kalsium untuk tulang kita, maka saya sarankan untuk ambil Ostematrix ni setiap hari...

Sebotol Ostematrix cuma RM61 (ada 120 tablet).  

Insya Allah, kita semua lebih dari mampu untuk dapatkan Ostematrix demi kesihatan tulang kita. Kena jaga masa masih sihat ni, jangan bila dah sakit baru nak cari suplemen. Masa tu dah terlambat... Masa sihatlah kita amalkan suplemen, bila dah sakit, ke hospital lah jawapannya...


  Boleh hubungi saya untuk pesanan....
 
 ❤ Efie Muhamad ❤

SMS/Whatsapp: 019-9890707





No comments:

Post a Comment