Kenapa Dalam Banyak-banyak Bisnes, Shaklee Yang Paling Menyenangkan Hati?

  • Monday, January 12, 2015
  • By efie muhamad
  • 0 Comments

Sehari dua ni, agak kecoh di timeline Facebook saya mengenai bisnes yang 'goyang kaki dapat duit'. Sebenarnya, bisnes jenis ni memang dah lama pun, berpuluh-puluh tahun dahpun. Ianya sentiasa ada kerana sentiasa ada permintaan. Nak senang cepat, nak kaya cepat kan?

Ada ke bisnes macam ni sebenarnya?


Ahahahaha, kerja jadi tukang jahit je yang goyang kaki dapat duit ni...




Just pikir secara logik je.. Kalo lah betul-batul ada bisnes macam ni, takde dah orang yang nak susah payah kerja siang malam cari duit. Takde dah orang miskin kat Malaysia ni. Takde dah orang merempat bawah jambatan kat Malaysia ni. Takde dah susah payah orang yang kena banjir aritu, yang tinggal sehelai sepinggang tu masih tak dapat baju sekolah untuk anak-anak yang dah mulakan persekolahan semalam. Tak masuk akal okey..

Kalo pun ada, HALAL ke duit tu? Yang tu palingggggg penting!

5 Sebab Kenapa Saya Masih Setia Dengan Perniagaan Shaklee?


1. Patuh Syariah

Dulu, masa mula-mula sekali sebelum pututskan untuk berniaga dengan Shaklee, saya selidik tentang marketing plan Shaklee, samada mengikut syariah ataupun tidak. Sebagaimana yang telah digariskan, rukun untuk berniaga ada 4. Kena ada pembeli, penjual, barang/servis yang diniagakan dan akad jual beli. 

Alhamdulillah, kami dalam Shaklee cukup 4 rukun ni. Produk yang diniagakan pun sangat berkualiti dan berpatutan harganya. Untuk jadi ahli Shaklee pun, tak perlu nak melabur beratus-ratus ataupun beribu-ribu ringgit pun, cukup sekadar RM75 termasuk kos penghantaran memberkit.

2. Masa Kerja Yang Fleksibel

Sebagai Work At Home Mother (WAHM) saya mempunyai masa kerja yg fleksibel.. takde terikat dengan sape2, takde pening2 nak mintak cuti kalo anak sakit, takde rushing2 nak punch card setiap pagi, takde nak stress dgn traffic jam.. pagi2 cuma sibuk dgn urusan siapkan keluarga, rumah dan masak breakfast.. lepas tu boleh masuk SOHO dengan senang hati..

work at home mom


Best kan? Masa kerja saya saya yang aturkan sendiri. Kalo nak g shopping on weekdays pun boleh, nak bawak mak appointment kat klinik pun takde masalah, anak demam pun boleh dok rumah dengan saya, semua saya aturkan sendiri. But yes, disiplin diri memang sangat penting! Maklumlah, kitalah bos kitalah kuli. Rajin kerja, banyaklah masuk duit. Malas nak kerja, melopong je la kan.. Sama je dengan mana-mana bisnes lain pun. Bezanya, saya berniaga dari rumah dan melalui online medium.
3. Produk Yang Bagus

Dengan Shaklee, saya berniaga produk yang tak memeningkan kepala dan modal yang boleh dikatakan zero.. saya cuma amek order dari customer, customer bayar then saya beli barang dari Shaklee, pos balik kat customer (nak suruh Shaklee pos terus kat customer pun boleh, takde masalah).. saya pernah jual baju maternity n breastfeeding, baju kanak2.. cukup pening kepala dengan modal yang tinggi, kena kejar fesyen, bila fesyen dah outdated maka barang tak laku.. hohoho.. best tu best jugak jual baju2 tu kan, tapi peningla yang tak tahan tu hehe.. dgn Shaklee, kami cuma jual barang yg sama, dengan exp date yg bertahun2 maka isu barang tak laku memang tak pernah timbul..
 
rangkaian produk shaklee
 
 4. Tiada Overhead Cost Yang Membebankan
Saya pernah berniaga secara konvensional. Setiap bulan susah hati bila fikirkan kos sewa premis yang beribu ringgit, kos utiliti, kos gaji pekerja dan lain-lain lagi. Bukan sedikit tau. Untung yang tak seberapa, semua habis dok bayar overhead cost je. Silap-silap, ada time rugi, tak boleh nak balik modal pun.
Boleh sebenarnya nak berniaga konvensional. Takde masalah pun. Customer pun ramai je yang masih prefer untuk membeli secara walk in, bukan secara online. Tapi, kita sebagai peniaga, memang kena betul2 kuat. Strategi perniagaan kena sentiasa up-to-date, marketing memang kena gempak, daily sales memang kena betul-betul masyukkk barulah perniagaan boleh survive.
Tapi, melalui perniagaan Shaklee secara online ni, saya tak perlu susah-susah nak pikir tentang overhead cost dah. Sebab, memang takde overhead cost. Cuma ada laptop dan talian internet, maka perniagaan boleh jalan seperti biasa. Alaaa, kalo tak meniaga Shaklee pun, laptop memang dah ada, internet pun memang dah langgan kan,. Still kena bayar jugak. Atleast bila buat Shaklee ni, dapat bonus bolehla bayar internet tu. Silap-silap, semua perbelanjaan rumah dan kereta pun Shaklee yang bayarkan, macam saya heheheheh....
 
 
5. Kedai Buka 24 Jam Sehari 7 Hari Seminggu 30 Hari Sebulan
Yes, kedai saya tak pernah tutup. Sentiasa bukak sepanjang tahun. Dah namanya pun kedai online kan? Tengah tidur pun sales boleh masuk. Heheheh...

Berbeza dengan perniagaan konvensional, of course ada masa tutup ada masa bukak kan.. Mana boleh nak bukak 24 jam setiap hari setiap minggu setiap bulan macam kedai online. Silap-silap, pencuri yang masuk punggah barang. Hehehh...
 
Best kan kerja saya?
Kalo nak join kerja macam saya pun boleh, jana pendapatan melalui Shaklee ni. Insya Allah saya boleh beri tunjuk ajar, macamana nak bermula dengan Shaklee ni.. 
Langkah pertama, mestilah saya daftarkan jadi ahli Shaklee dulu baru saya boleh beri tunjuk ajar.. Cuma RM75 sahaja, untuk bermula ;-)
❤ Efie Muhamad ❤


SMS/Whatsapp: 019-9890707


 
 




 
 



 
 

You Might Also Like

0 comments