Tuesday, 13 January 2015

Ketahui Punca Bayi Songsang dan Petua Untuk Betulkan Kedudukan Bayi Songsang

Kedudukan bayi yang songsang ataupun juga dipanggil 'breech pregnancy', cukup merisaukan.Betul kan?

Kebiasaannya, bayi akan mula berpusing (kepala ke bawah) bila telah memasuki trimester ketiga (bermula minggu ke 28). Walaubagaimanapun, jangan risau kalo kandungan anda dahpun minggu ke 30 namun bayi masih tak berpusing, kerana sebilangan kecil bayi masih kekal dengan kedudukan songsang walaupun telah masuk minggu ke 38. 

Terdapat 3 jenis kedudukan songsang > complete breech, frank breech dan footling breech.

breech type


Bayi juga boleh berada dalam keadaan melintang (transverse), atau setengah songsang (oblique lie). 

songsang melintang

 
Bayi dalam kedudukan songsang begini akan mengalami risiko lebih tinggi berbanding bayi dalam kedudukan normal. Kadar kematian bayi juga adalah lebih tinggi di kalangan bayi songsang. Maka, sangat penting untuk kita mengetahui kedudukan bayi sebelum melahirkan anak.

Punca Kedudukan Bayi Songsang


1. Ketidaknormalan Rahim
> Rahim mempunyai 2 ruang (bicornuate uterus) / masalah fibroid atau ketumbuhan pada ovari
2. Otot-otot rahim kendur disebabkan telah banyak kali melahirkan anak
4. Bayi bermasalah (banyak air dalam otak / kepala besar/ kembar/ kembar siam)

5. Masalah air ketuban terlalu sedikit atau terlalu banyak

6. Bayi terlalu kecil, maka senang untuk berpusing-pusing

Petua Untuk Betulkan Kedudukan Bayi Songsang

1. Buat senaman Tilt Positions. 

Lebih kurang macam kita sujud masa solat tu kan? So, masa solat tu digalakkan utk sujud lama sket. Secara teorinya, kepala bayi iaitu bahagian badan yang paling berat akan turun ke bawah.

2. Letak pek ais kat atas perut secara berlapik kain. Tujuannya supaya bayi rasa tak selesa atau sejuk kat kepala, jadi dia akan mengubah kedudukan dan berpusing ke bawah.

3. Berendam kat kolam renang

4. Guna cahaya lampu picit / muzik. Ambil lampu picit / muzik dan suluh kt bawah pusat. Tujuannya supaya bayi bergerak ke arah cahaya/bunyi.

5. Rajin-rajin bercakap dan pujuk bayi supaya berpusing dan duduk dikedudukan yg betul.

6. Banyak2kan berdoa, baca al-Quran dan buat solat haja. Mohon supaya Allah perbetulkan kedudukan bayi dan permudahkan proses bersalin.


Setiap kehamilan, pasti akan melalui pengalaman yang berbeza. Doa saya, semoga kita semua ibu-ibu yang tengah hamil, akan selamat dan dipermudahkan semasa proses bersalin nanti. Aminnnnnnn....


Suplemen Shaklee Semasa Hamil




Dapatkan Set Hamil Shaklee, untuk keperluan nutrisi yang cukup semasa hamil.


Boleh isi borang ni..

Ataupun boleh je hubungi saya melalui cara-cara di bawah..



❤ Efie Muhamad ❤

SMS/Whatsapp: 019-9890707







2 comments:

  1. Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Tips Betulkan Bayi Songsang

    ReplyDelete
  2. Saya dah mengandung 32w nurse kata baby songsang..mungkin baby nak pusing.

    ReplyDelete